Ifølge Statens vegvesen står elbiler for størstedelen av nybilsalget i Norge. Fossilbiler utgjør imidlertid fortsatt en stor andel av bilene på norske veier.
– Siden norske personbiler i gjennomsnitt er rundt 18 år før de blir vraket, vil det gå noen år til før andelen elbiler overstiger andelen fossilbiler på norske veier, sier Espen Andersson i Statens vegvesen.
Les også: Norge - den tryggeste veien i Europa
Så langt i 2023 er det registrert 55 elektriske biler personbiler, 4693 ladbare hybrider, 4971 bensinbiler og 2698 dieselbiler.
Ved årsskiftet juni og juli utgjorde elektriske personbiler nærmere 24 %. alle registrert personbiler i Norge. Det velkjente målet er at alle nye personbiler, lette nyttekjøretøy og bybusser skal være nullutslippskjøretøy innen 2025.
Så langt, i 2023, utgjorde nullutslippskjøretøyer hele 81,7 prosent. av alle personbiler registrert for første gang. Nullutslippskjøretøy er kjøretøy som ikke avgir lokale utslipp når de er i bruk, for eksempel elektriske kjøretøyer eller kjøretøyer med hydrogen eller brenselcelle. For personbiler betyr dette i praksis at el-, hydrogen- eller brenselcellebiler ikke har trengt inn på markedet.
Andelen elektriske varebiler har stagnert
Når det gjelder lette nyttekjøretøy har vi en liten nedgang sammenlignet med fjoråret. I fjor var andelen lette nyttekjøretøy registrert for første gang 29 prosent. Til sammenligning er det allerede i år 28 prosent.
Store endringer for bybusser
Når det gjelder bybusser, antall økning nullutslippsbusser fortsetter. Mindre enn 69 prosent fjorårets første registrerte bybusser var elbusser, mens dette i år gjelder over 75 prosent. Diesel faller fra 28 prosent til 3,5 prosent. Antall gassdrevne busser økte fra under 3 prosent til over 21 prosent av bybusser registrert for første gang.
– Det er gledelig at andelen utslippsfrie personbiler og busser vokser. Statens vegvesen følger utviklingen nøye for å se hvordan vi ligger an mot våre nullutslippsmål i 2025. Elektrifiseringen av kjøretøyparken er et viktig bidrag til Norges klimamål, sier Espen Andersson i det svenske vegverket.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: Statens vegvesen