Sosiale nettverkssider er nettbaserte plattformer som lar brukere opprette profiler, dele innhold, nettverk og samhandle virtuelt med andre. Portaler som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og mange andre er populære over hele verden og er en viktig del av mange menneskers nettliv. På grunn av driftsegenskapene til disse plattformene er det imidlertid noen problemer knyttet til databruk, personlig tilpasset annonsering og atferdsmålretting.
Personlig annonsering
Selv om personlig tilpasset annonsering kan være fordelaktig for annonsører og brukere, reiser det også bekymringer om personvern. Det er en risiko for at brukere kan føle seg ukomfortable når annonser nøyaktig gjenspeiler deres personlige oppførsel og preferanser. I tillegg er det en risiko for at tredjeparter misbruker disse dataene eller bruker dem til manipulasjon eller desinformasjon.
Les også: En meget vellykket soppsesong
Som svar på bekymringer rundt bruken av personopplysninger har mange land innført forskrifter og lover. De handler om personvern, slik som GDPR i EU eller andre lignende lover i andre deler av verden. Disse lovene er utformet for å gi brukere mer kontroll over dataene sine og tvinge plattformer til å følge strengere personvernstandarder.
Som vi leser på nettsidene til Datatilsynet, ble Meta ilagt bøter, som trer i kraft 14. august. Bakgrunnen er at Meta ikke forholder seg til Datatilsynets forbud mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram. Meta har imidlertid begjært tingretten i Oslo om midlertidig forføyning mot forbudet.
14. juli avgjorde Datatilsynet at Meta-adferdsmarkedsføring på Facebook og Instagram er ulovlig fordi det innebærer svært påtrengende brukerovervåking. Atferdsmarkedsføring i Norge må derfor settes på vent inntil Meta finner en lovlig måte å drive slik markedsføring på.
En million kroner per dag tvangsmulkt
Meta sier at selskapet vil se på hvordan det lovlig kan overholde i fremtiden. Vi ser imidlertid at det fortsatt ikke har stoppet de ulovlige aktivitetene. Derfor mener vi at forbudet ikke ble respektert. Datatilsynet besluttet derfor 7. august å ilegge bøter på én million kroner per dag. Den obligatoriske straffen trer i kraft 14. august.
Meta ber om å stoppe implementeringen
Meta har imidlertid fremmet begjæring til Oslo tingrett der de ber retten suspendere forbudet mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram fra 14. juli.
– Datatilsynet anser at vilkårene for midlertidig forføyning ikke er oppfylt. Meta kan og bør følge vår avgjørelse. Personvernrettighetene til norske Facebook- og Instagram-brukere vil bli krenket hver dag Meta ikke overholder, sier leder for internasjonal seksjon, Tobias Judin.
Teknologier og regelverk utvikler seg
Oppsummert bruker sosiale nettverkssider brukerdata for personlig tilpasset annonsering og atferdsmålretting. Denne tilnærmingen har både fordeler og utfordringer når det gjelder å beskytte personvernet og kontrollere personopplysninger. Etter hvert som teknologi og regulering utvikler seg, kan du forvente at dette emnet vil fortsette å utvikle seg og være en kilde til samfunnsdebatt og diskusjon.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha
Kilde: Datatilsynet