Extra starter en priskrig på julevarer
På tampen av høytiden går den norske supermarkedskjeden Extra inn i fronten av priskrigen, og senker prisene på populære ferieprodukter. Fra førstkommende mandag vil kundene kunne benytte seg av lavere priser på en lang rekke produkter, inkludert typiske julevarer.
Banebrytende ekstra trinn i prisrabatter
Extra var den første supermarkedskjeden som bestemte seg for å redusere prisene betydelig. Kjedens direktør, Håvard Jensen, varsler at disse betydelige priskuttene vil dekke et bredt spekter av produkter og vil vare ut året. "Dette er et enestående grep i markedet som helt sikkert vil utløse en konkurransedyktig respons," kommenterer Jensen.
Tilbudsdetaljer – hva og hvordan er billigere?
Som en del av rabattene tilbyr Extra priser lavere med opptil 32 % på enkelte produkter. Til rabatterte varer kan nevnes tradisjonell norsk julemat som pinnekjøtt, tynnribbe, lutefisk og julepølse. Listen over rabatter inkluderer både egne merkevarer og produkter fra andre produsenter.
Les vår neste artikkel: Senke avgiften på alkohol
Markeds- og konkurransereaksjon
Andre store butikkjeder som Rema 1000 og Norgesgruppen har ennå ikke gitt spesifikk informasjon om sine prisplaner, men forventes også å ta grep som svar på Extras flytting. Eksperter spår at dette er begynnelsen på hard priskonkurranse i førjulstiden.
Ekspertperspektiv: Hvorfor er dette en god strategi?
Ivar Fredrik Pettersen, analytiker fra Alo Analyse, understreker at slike aktiviteter er gunstige for butikkjedene fordi de forlenger julehandelen for en lengre periode og gir et positivt merkevarebilde. – Prisreduksjoner er ikke bare besparelser for kundene, men også en effektiv markedsføringsstrategi for kjeden, sier Pettersen.
Extras utlysning om prisavslag på julematprodukter blir et viktig punkt i kalenderen kjøpsatferd hos forbrukere i Norge. Hvordan markedet og andre kjeder vil reagere vil ha en viktig innvirkning på prisdannelsen de neste ukene, spesielt når julen nærmer seg.