Som vi leser i pressemeldingen fra den norske regjeringen, døde 2023 personer på norske veier i 118 ifølge foreløpige data fra Vegdirektoratet. Dette er to flere personer enn i 2022, da 116 personer omkom i veitrafikken i Norge. I 2023 ble dessuten mange mennesker alvorlig skadet i trafikkulykker. Endelige tall for alvorlig skadde i 2023 er ennå ikke klare.

– Utviklingen vi har sett de siste to årene er urovekkende. Etter flere år med fallende dødsulykker på veiene, har antallet økt dramatisk både i 2022 og 2023. Mens statistikk viser at norske veier er de sikreste i Europa, kan dette ikke være en selvtilfredsstillelsestid. Vi har ingen å tape, sier samferdselsministeren.

Alle dødsulykker blir analysert

Alle dødsulykker etterforskes av ulykkesanalysegruppen til Statens vegvesen. Selv om analysene for 2023 ikke er klare ennå, ser vi at antall ulykker med unge sjåfører, ulykker med tunge kjøretøy og ulykker med flere omkomne har økt. Antall ulykker med motorsykler er fortsatt høyt, med 2023 dødsfall i 20. Nesten halvparten av dødsulykkene i fjor var frontkollisjoner.

De ble nylig publisert analyse av årsakene til dødsulykker i 2022. De viser at trafikkulykker er komplekse og at bare én årsak sjelden kan identifiseres. Analyser viser imidlertid at de to hovedårsakene er førerfeil som skyldes uoppmerksomhet eller risikofylt oppførsel.

– Det er lett å bli fristet til å gjøre noe annet enn å kjøre bil, men mangel på oppmerksomhet er ansvarlig for en tredjedel dødsulykker i trafikken. Når vi setter oss bak rattet er vi ansvarlige for både vår egen og andres sikkerhet, og hovedfokuset bør da være på kjøringen, sier Nygård.

Intensiverer arbeidet for å oppnå visjon null

– Mine tanker går til de pårørende som mistet sine kjære i trafikkulykker i fjor og til de som ble skadd. Å ferdes på norske veier skal være trygt, sier Nygård.

En visjon om null dødsfall og alvorlig skadde fortsetter å styre trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.

– Arbeidet med trafikksikkerhet utføres systematisk, målrettet og godt av mange ulike instanser og har vært utført i flere tiår. Dette arbeidet bør fortsette i 2024, samtidig som vi øker trafikksikkerhetsarbeidet. Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå våre mål med nullvisjon, sier Nygård.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: Statens vegvesen

Les også: Hvordan holde nyttårsforsetter – lover vi for mye?