Norge og Tyskland deler en felles intensjon om å lansere masseleveranser av hydrogen fra Norge til Tyskland innen 2030. Dette inkluderer nødvendig infrastruktur. Land vil i fellesskap undersøke den tekniske og økonomiske gjennomførbarheten av å utvikle slike løsninger, noe som vil bli gjort steg for steg.

– I januar etablerte vi et industrielt partnerskap som skal bidra til å skape ny, grønn industri og grønne arbeidsplasser, samt styrke energisikkerhet og sirkulær økonomi. Jeg er veldig glad for at vi går videre med dette viktige prosjektet. Samarbeid er den mest effektive måten å nå våre felles mål om grønn industriutvikling og lavere utslipp, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Les også: Adam Bodnar – akademisk lærer, sosial aktivist. Besøk til Norge.

Studien undersøkte den tekniske og økonomiske gjennomførbarheten av storskala hydrogenforsyningsløsninger fra Tyskland til Norge, også via rørledning. Fase to av studien dekker også løsninger for transport av CO2 fra Tyskland til Norge. Mulighetsstudien er utført av Gassco og Dena (Deutsche Energie-Agentur) på vegne av industrien, samt et stort antall industriaktører fra Norge og Tyskland.

Det felles målet er å lansere nødvendig infrastruktur

– Arbeidet med den felles mulighetsstudien har kommet langt på kort tid. Gjennom arbeidsgruppen tar vi enda et steg mot vårt felles mål om storskala hydrogenleveranser fra Norge til Tyskland med start i 2030. Mitt departement vil jobbe tett med våre norske partnere for å møte utfordringene med å skape et hydrogenmarked og sikre at hydrogen rørledningsinfrastruktur mellom våre to land innen 2030, sier Tysklands industri- og klimaminister Robert Habeck.

– Norge vil aktivt bidra til utviklingen av det kommersielle hydrogenmarkedet i Tyskland og EU. Den videre utviklingen av verdikjeden må fokusere på å sikre langsiktige markedsavtaler mellom bransjeaktører som skal gjøre det lettere å etablere tilstrekkelig tilbud og etterspørsel etter hydrogen, sier olje- og energiminister Terje Aasland.

Begge land vet at etableringen av lønnsomme verdikjeder og et fungerende europeisk hydrogenmarked vil by på betydelige utfordringer for både produsent og mottaker. Det felles målet er å ha den nødvendige hydrogeninfrastrukturen operativ innen 2030. Arbeidsgruppen skal utforske alle aspekter av prosjektet, inkludert å identifisere barrierer, foreslå løsninger på dem og utforske mulige synergier med andre relevante prosjekter i Nordsjøen.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen

Les også: Hvordan Hans-type naturkatastrofer påvirker nasjonalregnskapet