?
Regjeringen må ha et parlamentarisk flertall i parlamentet. Flertallet i parlamentet har derfor en avgjørende innflytelse på både regjeringsdannelsen og dens oppløsning. En ny regjering dannes når tiåret slutter, eller kongen beordrer dannelsen av en ny regjering.
Når statsministeren mener at det ikke lenger er noe parlamentarisk grunnlag for den sittende regjeringen, vil han prøve å trekke seg. Bakgrunnen kan være at regjeringen mottok et mistillitsforslag til seg selv i parlamentet. Enten sa han opp seg selv og mottok støtte i parlamentet, eller så er det vanskeligheter med å samarbeide i regjeringen, det regjerende partiet har hatt en valgsvikt eller har mistet en viktig folkeavstemning.
Regjeringsskifte etter valg
Regjeringen som søker å ta makten på grunn av valgresultatet, gjør det best etter dannelsen av et nytt parlament og presentasjonen av utkastet til statsbudsjett.
I tråd med den konstitusjonelle skikken som oppstod i Norge mellom 1884 og 1905, gjelder følgende regler ved regjeringsskifte:
- Landet er aldri uten regjering. Med andre ord er kongen aldri uten statsrådet.
- Kongen vil ikke godta forslaget om å si opp regjeringen før det er mulig å oppnevne en ny regjering samtidig.
- Kongen utnevner en ny regjering "i kabinettet", det vil si på et kabinettmøte med den avtroppende regjeringen.
Prosessen med å skifte regjering
prosessen regjeringsskifte i Norge ser ut som:
Etter å ha informert parlamentet, sender regjeringen en forespørsel om fratredelse på det ordinære eller ekstraordinære møtet i statsministeren.
Etter mottak av oppsigelsesforespørselen ber kongen den nåværende regjeringen om å fortsette å bestemme til en ny regjering er dannet. Da vil den avtroppende statsministeren vanligvis bli bedt om å gi råd til hvem kongen bør henvende seg til for å danne en ny regjering.
Den avtroppende statsministeren råder vanligvis kongen til å henvende seg til en av parlamentets ledere i parlamentet - lederen for det største regjeringspartiet eller lederen for det største opposisjonspartiet. Kongen kan også bli rådet til å kontakte alle partiledere eller parlamentets president. I de fleste tilfeller følger kongen statsministerens råd.
Når den som har i oppgave å danne den nye regjeringen rapporterer til kongen at alt er klart, begge deler beslutninger om endring regjeringsvedtak fattes på et statsråd – ordinært eller ekstraordinært. Dette er det siste møtet i rådet til den avtroppende regjeringen.
På dette statsråd utpeker kongen og den avtroppende regjeringen en ny regjering. Samtidig aksepterer kongen begjæringen om avskjed fra den avtroppende regjeringen, fra samme øyeblikk. Det er på tide med et regjeringsskifte. Etter siste statsråd og etter møte med publikum og presse på Slottsplassen, trekker han seg regjeringen går til regjeringskontorene for siste gang.
På den tildelte tiden i svinger kommer den nye regjeringen til slottet. Der tar de de første avgjørelsene, først og fremst, hvilke ministre som skal ha myndigheter i enkeltdepartementene.
Etter det første kabinettmøtet og etter å ha møtt publikum og pressen i Slottsplassen, tar den nye regjeringen sin vei til kontorene for første gang. Der møter de forgjengerne i en enkel oppkjøpsseremoni. Dette er når tidligere regjeringsmedlemmer forlater vervet for siste gang.
Les vår neste artikkel: Kong Harald vil fortsette å være konge i Norge!
Hvis du er interessert i denne artikkelen, vennligst legg igjen en tommel. På denne måten vurderer du graden av interesse.