Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Konsertdialog-der det ikke er grenser

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Muliv og kulturfolk, z Leszek Możdżer og Adam Pierończyk ved cgel, de snakker om bånd til Polen og Norge, og jadet om inspirasjon til å krysse grenser og stereotyper. De deler både sine musikalske og konsertopplevelser, så vel som deres perspektiv på ulikt forstått dialog.

prof. Hans Weisethaunet, Universitetet i Oslo:

- Det er en annen historie som forbinder Polen og Norge. Men det er ikke et unntak, det gjelder også andre steder. Og dette er jazzfestivaler som dukker opp i Europa. Jazzmusikkfestival i Sopot, Jazz Jamboree. I Norge – Moldejazzfestival, som begynte på slutten av 50-tallet. Da, fra 1960, var det mange internasjonale gjester på scenene...

Adam Pierończyk, jazzmusiker:

- På 90 -tallet reiste vi med Leszek Możdżer, kanskje ikke hele verden, men halve verden. Vi spilte mange show sammen. Det er kjent at når du reiser som et par, må du komme overens på en eller annen måte, ganske intensivt. Og bli sammen med hverandre. Det er her dialogen kommer inn, ikke sant? For hvis det ikke fungerte, ville det ikke være fornuftig.

dr Ewa Czachorowska-Zygor, musikkhøgskolen i Krakow

- Temaene som dukket opp, kjent fra Komedas arbeid, arrangert av Leszek Możdżer og Adam Pierończyk, hørtes ut på denne veldig individuelle måten og var det Komeda snakket om: om stigmaet til en individuell kunstner som er preget på kunstverket hans, i dette tilfellet på musikk.

Leszek Możdżer, jazzmusiker:

- Krzysztof Komeda er rett og slett gudfar for polsk jazz. Det er naturlig å suge til seg denne musikken og nyte den. Du spiller til og med Komedas temaer om syltetøy i Polen, så det er bare en del av språket vårt. Dette er en primer.

Adam Pieronczyk:

- Dette er hva jeg sa på symposiet om musikken til Krzysztof Komeda her i Oslo, at etter min mening er Komeda vår polske hertug Ellington eller George Gershwin. Jazzstandarder er hovedsakelig verk av disse komponistene og et par eller et dusin andre amerikanske. Hvorfor oss, hvorfor polakker eller andre nasjonaliteter ikke skal spille Komedas musikk, som er like universell og rett og slett er en klassiker i seg selv?

Leszek Możdżer:

- For en musiker, og spesielt for en jazzmusiker og for en musiker generelt, spiller nasjonalitet ingen rolle.

Gabriel Fliflet, folkemusiker:

- Og her i Norge, da jeg vokste opp, vakte også polske jazzmusikere mye oppmerksomhet. Man bør også huske om gamle folkedanser. Som en stor del av denne tradisjonen i Norge, har denne musikken, som ble brukt til å reise rundt i landsbyer og spilt for å danse, blant annet sine røtter. i Polen.

Jorun M. Kvernberg, folkemusiker:

- I den norske folketradisjonen er regional musikk en viktig identitet. Men etter en stund, når man jobber med folkemusikk, ser man flere og flere likheter. Både mellom og mellom forskjellige norske tradisjoner, og tradisjoner fra hele verden. Det er veldig berikende å oppleve en annen musikkultur, prøve å spille i en gitt tradisjon og spille med den. Dette er hva vi gjør med Gabriel. Vi lar oss inspirere av musikk fra forskjellige steder. (...) Musikk kan forstås som en dialog og kan brukes som sådan. (...) Og jo lenger vi spilte duo med Gabriel, jo mindre trengte vi å snakke. 

Gabriel Fliflet:

- Man kan si at det blir mindre og mindre dialog gjennom munnen og mer og mer direkte gjennom instrumentene. (…) Og alltid musikk, hver god musikk er en samtale mellom utøvere og musikere. Hvis det ikke er samtaler, er det ikke god musikk. 

Samtalene fant sted på Cosmopolite Scene i Oslo under Polsk filmspiller 2019 og 2020 i forbindelse med konserten til Leszek Możdżer og Adam Pierończyk, til minne om Krzysztof Komeda, og konserten "Folk bez borders" av Jorun M. Kvernberg og Gabriel Fliflet.

"Konsertdialog. Hvor det ikke er grenser "- dette er den første episoden av intervjusminiserien" Polen i dine øyne, Norge i mine øyne ". Klikk og se hele episoden her:

NORSK TEKST

Konsertdialog over grenser

Musikere og Kultmennesker deler sine erfaringer med musikk, dialog, Polen og Norge. De forteller også om deres inspirasjoner til å overskride ulike grenser og stereotypier.

prof. Hans Weisethaunet, Universitetet og Oslo:

- Det er en annen historikk som Norge og Polen deler og det er ikke unikt. Det finnes også andre steder. Det er jazzfestivalene som dukker opp i Europa, som Sopot Jazzfestival i Polen, Jazz Jamboree. I Norge fikk vi Molde Jazzfestival helt på tampen av femtitallet. Fra 1960 var det mange internasjonale gjester ...

Adam Pieronczyk, jazzmusiker:

- På 90 -tallet reiste vi - Leszek Możdżer og jeg - gjennom kanskje ikke hele verden, men en halv. Vi har spilt masse konservator sammen. Det er klart at når mennesker reiser sammen, så jeg må få et klaff mellom hverandre, og det er en ganske intens prosess. Og her er det snakk om dialog igjen, sant? For hvis dialogen ikke fungerer, are ville det være meningsløst.

Ewa Czachorowska-Zygor, Ph.d, Musikkakademiet og Krakow

- De musikalske musikk.

Leszek Możdżer, jazzmusiker:

- Krzysztof Komeda er rett og slett fadderen til polish jazz. Det er naturlig at man absorberer denne musikken, sug den inn. Og man spiller noen temaer før eller senere. Komedas temaer spiller man jo til og med på jam sessions i Polen, så det er rett og slett og del av vårt musikkspråk. Det er ABC-boka vår. 

Adam Pieronczyk:

- Slik jeg sa i dag på seminaret om Krzysztof Komeda her i Oslo, er det slik at han virkelig er, etter mitt skjønn, en polsk Duke Ellington eller George Gershwin. Jazzstandarder er hovedsakelig stykker av de til kompistene og noen få andre amerikanske. Hvorfor skulle vi ikke polakker, eller folk fra andre land, spille Komeda, som er så universell og er en klassiker i seg selv?

Leszek Możdżer:

- For musikere, og spesielt for jazzmusikere, har nasjonalitet ingen betydning.

Gabriel Fliflet, folkemusiker:

- Her i Norge hvor jeg vokste opp var polske jazzmusikere veldig ettertraktede. Veldig mye av den norske gammeldanstradisjonen har dessuten røtter i Polen.

Jorun M. Kvernberg, folkemusiker:

- I den norske folkemusikken er den lokale folkemusikken og viktige identitetsbærer. Etterhvert som man jobber med folkemusikk, så ser man mer også mer og mer likhetene mellom de ulike tradisjonene - både i Norge og i verden. Det er så berikende å oppleve andre kulturer sin musikk og få lov å prøve seg på den, å spille litt og leke med den musikken. Og jeg og Gabriel gjør nettopp det! Vi leker oss med musikk fra forskjellige steder og lar oss inspirere. (…) Musikk kan absolutt brukes som dialog (…) Jeg og Gabriel har spilt sammen i mange, mange år - og jo mer du spiller sammen, desto mindre trainger du å snakke. 

Gabriel Fliflet:

- Det får piel mindre dialog med munnen og mer direkte med instrumentene. God musikk er jo som en samtale mellom utøverne, mellom musikerne. Hvis det ikke er en samtale, er det ikke en god musikk.

"Konsertdialog over grenser" - det er den 1. episoden i mini -intervjuserien "Polen i dine øyne, Norge i mine øyne". Klikk og se episoden her: https://youtu.be/E_QBBKKw9iE 

Intervjuene ble gjennomført på Cosmopolite Scene i Oslo under Polska filmdager 2019 og 2020 ifm. Konserten til minne om Krzysztof Komeda av Leszek Możdżer og Adam Pierończyk og Konserten "Grenseløs folkemusikk" av Jorun M. Kvernberg og Gabriel Fliflet.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
12, Mai 4, 2024
temperaturikon 20° C
moderat skyet
Fuktighet: 42%
Pressure: 1024 mb
Vind: 3 mph
Vindsmak: 4 mph
Skyer: 84%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 06 am
Solnedgang: 9: 21 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Den norske regjeringen vil forby ekteskap mellom nære slektninger

Den norske regjeringen vil innføre forbud mot ekteskap mellom nære slektninger Forbudet vil gjelde ekteskap mellom nærstående. Det inkluderer ekteskap mellom søskenbarn, onkler eller tanter, og nieser eller nevøer. Bli med i pakken...


Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling

Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling Regjeringen ønsker å gi et godt, attraktivt tilbud til alle forbrukere – leser vi i pressemeldingen. Forbrukere må fortsatt kunne annonsere alle typer...


Synsproblemer rammer stadig flere unge

Synsproblemer rammer et økende antall unge Flere unge i Norge har synsproblemer. Det viser Forbrukerundersøkelsen 2024, der Kantar intervjuet 1400...


Besøk våre sosiale nettverkssider