Regjeringen i det nye regelverket har nå gjort det lettere å lage nye ladestasjoner for elbiler.
-Dette er en viktig faktor for å øke spredningen av nullutslippsbiler, sier statssekretær Heidi Nakken i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
- Det er også viktig å redusere lokale klimagassutslipp og forurensninger fra bilparken, sier Heidi Nakken
Oppskriftsguideoppdatering
I et rundskriv fra juli i fjor presiserte regjeringen hvilke bestemmelser i plan- og anleggsloven som gjelder ved opprettelse av punkter. For lade- og ladestasjoner for elbiler. Dette er nå bedre forklart med en oppdatering av ja-guiden kalt forskrifter konstruksjon.
Norge - Det blir lettere å lage nye ladepunkter. Hva krever en søknad? Og hva gjør ikke det?
Regjeringen har spesifisert hvilke elementer som ikke krever søknad og tillatelse, dvs. de er unntak fra plikten til å bruke dem. Det er nå opplyst at bygninger som kan reises uten å søke kommunen, kan inneholde en ladestasjon med nødvendige komponenter til ladepunktene kjøretøyer elektrisk, hvis det er tillatt i reguleringsplanen ”.
Virke Servicehandel, et selskap som organiserer norsk bensinstasjonsindustri på nett- og forhandlernivå. Hun er godt fornøyd med regjeringens forenkling av regelverket. De forbedrer mulighetene for å lage ladepunkter og ladestasjoner for elbiler. De ønsker de nye reglene velkommen og tror at endringene vil redusere køer for lasting av biler og redusere bekymringer for billading rekkevidde av disse bilene blant sjåfører.