Torsdag 08.11.2018. november 4 klokken 26 var det en kollisjon mellom KNM -rakettfregatten Helge Ingstad, og det greske tankskipet Sola TS og slepebåten Tenax. Hendelsen fant sted på norskekysten nær Øygarden kommune. Åtte mennesker led. Fregatten har allerede blitt tauet inn på grunnere farvann.
Tankskipet ble fraktet ut av havnen
Ifølge offisiell informasjon kolliderte fregatten med tankskipet da det ble flyttet av en slepebåt fra Sture -terminalen. Dette anlegget brukes av Equinor til å laste om LPG og råolje. Ifølge portalen Sysla, Sola TS ble fylt med 625 tusen. fat med råolje.
Les også: Renovering av bad i Norge - hva er verdt å vite? >>>
De ble alle evakuert
I løpet av en kollisjon om bord KNM Helge Ingstad Det var 137 personer fra mannskapet mens de var på tankskipet Sol TS det var 23 personer. Alle klarte å evakuere, men det ble gjort i to runder. Den endelige avgjørelsen for hele mannskapet om å forlate fregatten ble tatt klokken 6:30. Ifølge offisiell informasjon ble åtte personer lettere skadd.
Les også: Piggdekkgebyr - hva er det og hvor mye er det? >>>
Fregatten ble tauet til grunnere vann
Som et resultat av en kollisjon, en fregatt KNM Helge Ingstad hun lente seg til siden og begynte å ta mer vann enn nødetatene kunne pumpe ut av henne. Som et resultat var det en risiko for at skipet ville synke. Derfor ble det besluttet å slepe til grunne farvann for å minimere denne risikoen.
Oljeproduksjonen har stoppet
Ifølge Nettavisen ble oljeproduksjonen i feltene stanset som følge av kollisjonen Ivar Aasen, Edvard Grieg, Grane, Oseberg og Troll A. Bak denne avgjørelsen ligger det faktum at oljen fra disse feltene transporteres til Sture -terminalen, som stengte torsdag morgen. Produksjonen på Kollsnes -anlegget, som er avhengig av driften av terminalen, er også suspendert.
Les også: Internett i Norge, og i Europa >>>
Det er ingen risiko for lekkasje fra tankskipet
Selv om tankskipet hadde med seg betydelige mengder råolje, er det ingen risiko for lekkasje, slik redningstjenesten har avslørt for NTB -etaten. Skroget til skipet er intakt. Det var en lekkasje på ca. 10 tusen. liter drivstoff fra fregatten KNM Helge Ingstad. Ifølge Nettavisen er det en råvare som brukes til å drive helikoptre som er stasjonert om bord på skipet.
KNM Helge Ingstad var ikke forsikret
Som det viser seg, en rakettfregatt KNM Helge Ingstad hun var ikke forsikret. Ifølge Per-Thomas Bøe var en slik operasjon ikke mulig på grunn av at Forsvaret selv opptrer som assurandør. - Av denne grunn må alle tapene og kostnaden ved å bytte ut de skadede delene dekkes av statsbudsjettet, sier han i et intervju med NRK.no
[caldera_form id=”CF5b4dc9743b1e5″]