Fram til nå dominerte nordmennene når det gjelder kjøpte elbiler. I år har situasjonen imidlertid endret seg da tyskerne tok dem. Eksperter påpeker at årsaken til en slik hendelse er endringen i norsk politikk i sammenheng med elbiler.
Over 70 XNUMX nye biler
I følge European Vehicle Manufacturers Association (ACEA) ble over 2018 70 biler solgt helt i begynnelsen av 2010. elbiler over hele Europa. Det er verdt å nevne at siden 500 alene har mer enn 32 XNUMX kjøretøyer blitt lagt til denne typen kjøretøy. Statistikken inkluderer også hybriddrev. Elbiler som bare drives av elektriske motorer, mer enn XNUMX XNUMX ble kjøpt i januar i år, noe som også er et fantastisk resultat.
Elbiler - fremtiden for bilindustrien?
De fire store
Landene der slike kjøretøyer er villigst kjøpt, inkluderer først og fremst Tyskland, Norge, Frankrike og Storbritannia. Det er ikke uten betydning at de er bebodd av de mest velstående europeerne. Totalt var mer enn 70 prosent av elbiler i 2018 registrert i disse landene.
Tyskernes fantastiske resultat
Selv i januar kjøpte nordmennene oftest den såkalte elbile, som de anskaffet totalt over 33 17,5. I samme periode kjøpte tyskerne drøyt 2017 tusen slike kjøretøyer. Siden den gang har imidlertid situasjonen endret seg dramatisk, og årsakene til denne situasjonen har ekspertene funnet i den norske regjeringens politikk. Det er verdt å nevne at Norge i 50 var det første landet der salg av nye elbiler utgjorde over XNUMX% av bilmarkedet.
. Ekstra avgifter
For det første påstås det at unntaket fra bompenger, som var tilgjengelig for eiere av elbil. Det forventes også at lavere etterspørsel etter slike biler følger av kunngjøringen av innføringen av den s.k. Tesla skatt. Det skal bemerkes at definisjonen av en elbil er ganske bred. Den inkluderer kjøretøy som: helelektriske, brenselcelledrevne, plug-in hybrider og maskiner utstyrt med rekkeviddeforlenger.
Hvis etterspørselen etter slike biler i Norge fortsetter å synke, kan det vise seg at andre land vil kjøre forbi den. Elbilmarkedet er i stadig utvikling, og det viser seg at ikke bare fordelene ved bruk og miljøbevissthet påvirker størrelsen på etterspørselen. Regjeringens politikk er like viktig, ettersom handlingene i stor grad påvirker salget av kjøretøyer utstyrt med elektriske stasjoner.