Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Planlagte endringer av jernbaneforbindelser fra Grefsen til Movatn

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Det planlegges nye jernbaneforbindelser for innbyggerne i Nordre Aker. Endringene skyldes Gjøvikbanen utviklingsstrategi, som ble vedtatt for implementering i oktober 2014 av Jernbaneverket. Nye forbindelser er ikke alt - videre modernisering av denne jernbanetraseen er også planlagt for 2018-2029.

Hovedmålet med moderniseringen av Gjøvikbanen

Som det står i dokumentet, er hovedmålet med moderniseringen av Gjøvikbanen «å sikre sikkerhet og kontinuerlig utvikling av forbindelser til tross for begrensninger ved en ensporet jernbane. Det er også sentralt å skape koblinger mellom Gjøvikbanen og lokale og regionale jernbaneforbindelser», heter det i rapporten.

Norges Transportforbund: DAB er en feil >>>

Endringer kommer snart

I nær fremtid inkluderer de planlagte endringene etablering av permanente forbindelser som innbyggerne i Nordre Aker vil kunne bruke. Som Svein Horrisland opplyser i et intervju med NAB.no - direktør i Jernbaneverket - vil det ikke være noen forbindelser mellom Snippen og Movatn, men togene kjører på faste timer. Dette vil gjøre det lettere for alle passasjerer å planlegge turen. Foreløpig er forbindelsene uregelmessige, og tog kjører blant annet 16:45, 17:08, 18:04 eller 18:46.

Har du norsk førerkort? Du må bytte dem >>>

- Større endringer venter på reisende som bruker holdeplassene Kjelsås, Nydalen og Grefsen - legger til Svein Horrisland - Det blir flere forbindelser. Foreløpig kjører tog tre ganger på to timer, og etter skift vil det være fire reiser på to timer.

Planlagte endringer i jernbaneforbindelser. Vi må fortsatt vente på endringene

Det er imidlertid verdt å nevne at du fortsatt må vente før du øker antall tilkoblinger. Alt fordi Gjøvikbanens nye utviklingsprogram er en langsiktig investering og dekker årene 2018-2029. Hele trekkraften vil bli modernisert basert på linjemodellen, som ble presentert i 2014.

I følge Svein Horrisland bør antallet tog som er nevnt ovenfor økes til minst 2022. Først må det utføres renoveringsarbeid for å øke persontransportkapasiteten til Gjøvikbanen. Planene ser også for seg bl.a. bygging av en sideplattform ved stoppestedet Movatn i 2022/2023. Et digitalt ERTMS -system vil også bli implementert.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2, Mai 12, 2024
temperaturikon 22° C
lett overskyet
Fuktighet: 42%
Pressure: 1022 mb
Vind: 9 mph
Vindsmak: 8 mph
Skyer: 34%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 46 am
Solnedgang: 9: 40 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Inflasjon i Norge: Prisveksten avtok for fjerde måned på rad

Inflasjon i Norge: Prisveksten avtok for fjerde måned på rad. Konsumprisindeksen (KPI) økte med 3,6 %. fra april 2023 til april 2024. Denne …


Eurovision 2024: Siste kveld i en konkurranse som vekker både fascinasjon og kontrovers!

Eurovision 2024: Siste kveld i en konkurranse som vekker både fascinasjon og kontrovers! I 2023 tiltrakk Eurovision song contest rekordpublikum, og nådde 162 millioner seere. Dette er en begivenhet som reiser ekstreme...


Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann!

Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann! – Hvis du til og med er svært usikker på om det er trygt å fyre opp en grill eller bål, ikke gjør det. Så enkelt er det, sier regissør Elisabeth...


Besøk våre sosiale nettverkssider