Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Planlagte endringer av jernbaneforbindelser fra Grefsen til Movatn

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Det planlegges nye jernbaneforbindelser for innbyggerne i Nordre Aker. Endringene skyldes Gjøvikbanen utviklingsstrategi, som ble vedtatt for implementering i oktober 2014 av Jernbaneverket. Nye forbindelser er ikke alt - videre modernisering av denne jernbanetraseen er også planlagt for 2018-2029.

Hovedmålet med moderniseringen av Gjøvikbanen

Som det fremgår av dokumentet, er hovedmålet med moderniseringen av Gjøvikbanen “å sikre sikkerhet og kontinuerlig utvikling av forbindelser til tross for begrensningene i enkeltsporet jernbanelinje. Det sentrale spørsmålet er også å skape koblinger mellom Gjøvikbanen og lokale og regionale jernbaneforbindelser, heter det i rapporten.

Norges Transportforbund: DAB er en feil >>>

Endringer kommer snart

I nær fremtid inkluderer de planlagte endringene etablering av permanente forbindelser som innbyggerne i Nordre Aker vil kunne bruke. Som Svein Horrisland opplyser i et intervju med NAB.no - direktør i Jernbaneverket - vil det ikke være noen forbindelser mellom Snippen og Movatn, men togene kjører på faste timer. Dette vil gjøre det lettere for alle passasjerer å planlegge turen. Foreløpig er forbindelsene uregelmessige, og tog kjører blant annet 16:45, 17:08, 18:04 eller 18:46.

Har du norsk førerkort? Du må bytte dem >>>

- Større endringer venter på reisende som bruker holdeplassene Kjelsås, Nydalen og Grefsen - legger til Svein Horrisland - Det blir flere forbindelser. Foreløpig kjører tog tre ganger på to timer, og etter skift vil det være fire reiser på to timer.

Planlagte endringer i jernbaneforbindelser. Vi må fortsatt vente på endringene

Det er imidlertid verdt å nevne at du fortsatt må vente før du øker antall tilkoblinger. Alt fordi Gjøvikbanens nye utviklingsprogram er en langsiktig investering og dekker årene 2018-2029. Hele trekkraften vil bli modernisert basert på linjemodellen, som ble presentert i 2014.

I følge Svein Horrisland bør antallet tog som er nevnt ovenfor økes til minst 2022. Først må det utføres renoveringsarbeid for å øke persontransportkapasiteten til Gjøvikbanen. Planene ser også for seg bl.a. bygging av en sideplattform ved stoppestedet Movatn i 2022/2023. Et digitalt ERTMS -system vil også bli implementert.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
3:08, den 28. 2024
temperaturikon 1° C
tungt skyet
Fuktighet: 84%
Pressure: 1018 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 2 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 22 am
Solnedgang: 9: 06 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Den norske kronen er for svak – Det blir ingen rentekutt i år

Den norske kronen er for svak - Det blir ingen rentekutt i år Verden står overfor de mest utfordrende endringene siden andre verdenskrig, knyttet til økende spenninger...


Mai helg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs

Maihelg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs Den kommende maihelgen er den perfekte tiden for utendørs avslapning og rekreasjonsaktiviteter. Når temperaturen øker, …


Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Besøk våre sosiale nettverkssider