Det planlegges nye jernbaneforbindelser for innbyggerne i Nordre Aker. Endringene skyldes Gjøvikbanen utviklingsstrategi, som ble vedtatt for implementering i oktober 2014 av Jernbaneverket. Nye forbindelser er ikke alt - videre modernisering av denne jernbanetraseen er også planlagt for 2018-2029.
Hovedmålet med moderniseringen av Gjøvikbanen
Som det fremgår av dokumentet, er hovedmålet med moderniseringen av Gjøvikbanen “å sikre sikkerhet og kontinuerlig utvikling av forbindelser til tross for begrensningene i enkeltsporet jernbanelinje. Det sentrale spørsmålet er også å skape koblinger mellom Gjøvikbanen og lokale og regionale jernbaneforbindelser, heter det i rapporten.
Norges Transportforbund: DAB er en feil >>>
Endringer kommer snart
I nær fremtid inkluderer de planlagte endringene etablering av permanente forbindelser som innbyggerne i Nordre Aker vil kunne bruke. Som Svein Horrisland opplyser i et intervju med NAB.no - direktør i Jernbaneverket - vil det ikke være noen forbindelser mellom Snippen og Movatn, men togene kjører på faste timer. Dette vil gjøre det lettere for alle passasjerer å planlegge turen. Foreløpig er forbindelsene uregelmessige, og tog kjører blant annet 16:45, 17:08, 18:04 eller 18:46.
Har du norsk førerkort? Du må bytte dem >>>
- Større endringer venter på reisende som bruker holdeplassene Kjelsås, Nydalen og Grefsen - legger til Svein Horrisland - Det blir flere forbindelser. Foreløpig kjører tog tre ganger på to timer, og etter skift vil det være fire reiser på to timer.
Planlagte endringer i jernbaneforbindelser. Vi må fortsatt vente på endringene
Det er imidlertid verdt å nevne at du fortsatt må vente før du øker antall tilkoblinger. Alt fordi Gjøvikbanens nye utviklingsprogram er en langsiktig investering og dekker årene 2018-2029. Hele trekkraften vil bli modernisert basert på linjemodellen, som ble presentert i 2014.
I følge Svein Horrisland bør antallet tog som er nevnt ovenfor økes til minst 2022. Først må det utføres renoveringsarbeid for å øke persontransportkapasiteten til Gjøvikbanen. Planene ser også for seg bl.a. bygging av en sideplattform ved stoppestedet Movatn i 2022/2023. Et digitalt ERTMS -system vil også bli implementert.