Oljeprisen er utbredt på verdensmarkeder. Det var kostnaden for ett fat som oversteg det viktige tekniske nivået på $ 80. Eksperter anslår at prisen på råvaren i de neste 6-12 månedene kan gå opp til 100-120 dollar per fat. På den ene siden er dette gode nyheter for norsk økonomi. På den annen side - dødelig for eiere av en forbrenningsbil.
Oljeprisen - allerede over 80 dollar fatet
tirsdag morgen Aksjeanalyser.com rapporterte at prisen på et fat olje oversteg $ 80 og for øyeblikket ligger på $ 81,80. Analytikere beskrev situasjonen som en positiv teknisk faktor som vil avgjøre utviklingsmuligheter i gruveindustrien. Eksperter og selskaper håper at prisen ikke vil falle under $ 80 og vil overstige $ 100 i det kommende året.
Eksperter er enige - det blir dyrere
Alle analytikere er enige om at oljeprisen vil stige i nær fremtid. Bare prognoser for tempoet i denne veksten vil variere. Trafigura og Mercuria, blant andre de sier at prisen på råolje vil overstige 90 dollar fatet i desember og 100 dollar fatet tidlig neste år.
Nøyaktige prognoser fra Aksjeanalyser.com
Prognosene fra Aksjeanalyser.com viser seg å være ekstremt effektive. Allerede 6. august 2017 informerte de i sine kunngjøringer om at oljeprisen per fat snart ville overstige 80 dollar. Det er verdt å huske at denne informasjonen ble gitt på det tidspunktet da fatet kostet $ 57. Det forventede prisnivået skulle oppnås innen 6 - 12 måneder. Tretten måneder har gått siden den gang, men kostnaden har nådd prognosnivået.
Oljeprisen - positiv for industrien
Høyere oljepriser på globale markeder er gode nyheter for gruveselskaper. Spesielt for Equinor, som har startet en kjempesatsing på ny infrastruktur for å skaffe råvarer. Mer om oljefeltprosjektet «Johan Svedrup». du kan lese på sidene på nettstedet vårt >>>.
Imidlertid vil ikke alle like de høyere prisene på råvaren, til tross for at de i stor grad bestemmer økningen i sysselsettingen i Rogaland -distriktet (som vi skrev 23. august >>>). Høyere oljepriser betyr dyrere transport, noe som gir høyere priser på produkter som må sendes fra ett sted til et annet. Det er heller ikke gode nyheter for eiere av forbrenningsbiler. Ikke bare må de ta hensyn til de høyere bompengene som er forberedt på dem Rogaland distrikter oraz Osloi tillegg må de betale mer for drivstoff.