Bilentusiaster og bildelentusiaster som gjerne vil kjøpe et nytt produkt, er de perfekte menneskene for svindlere på nettet. Internett -svindel, spesielt Facebook -svindel, har blitt en vanlig praksis for kriminelle i Norge. Antallet deres har doblet seg det siste året, ifølge en rapport fra SR-Bank i Stavanger.
"Svindel" -program
En perfid trickster
En mann som begår svindel på nettet driver flere kontoer i... sosiale medier. Hvordan folk hevdersom har blitt skadet av ham, krever alltid forhåndsbetaling for varene. Indikerer at den er i stand til å levere bil eller bildeler uavhengig og fullstendig gratis. Han legger til at han jobber på Bring og når han får betaling, avbryter han kontakten med offeret.
Et av ofrene
En av svindlerens mange ofre er Ruben André Eikevåg fra Bergen, som var på jakt etter bilhjul å kjøpe i BMW-gruppen på Facebook. – Jeg fikk svar fra en som jeg tror er fra Stavanger. Jeg fikk bilder av fire eller fem forskjellige typer hjul. Vi ble enige pris 7500 kroner, som jeg delvis ga, fordi halvparten, til personen som skulle selge meg delene. – sa leder for «Svindel»-programmet, Kjell-Ole Kleiven. Etter lang ventetid på det kjøpte produktet, kommer Ruben til slutt til den konklusjonen at han ble lurt av en mann og mistet pengene sine.
Les også: Denne badstuen blir en Instagram -hit!
Internett-svindel og oppfølgingen
Det er et annet offer i Hokksund Eikeland, bevis tyder på at svindleren kan være samme person. Cato, som er navnet på den skadde, skrev et innlegg på en av Facebook-gruppene om at han lette etter en skjerm til bilen sin. Selgeren tilbød gratis frakt på grunn av dette arbeid i bransjen transportere. Cato betalte 2000 kroner, men mottok ikke skjermen. Selgeren forsvant fra gruppen, og skadelidte skjønte at han var blitt svindlet. Han lot imidlertid ikke saken stå uavklart fordi han umiddelbart etter hendelsen skrev et omfattende innlegg i den gruppe på Facebook, som skulle være en advarsel mot en svindler. I tillegg tjente oppføringen til å samle bevis mot denne personen. Situasjonen førte til at Cato mottok mange meldinger fra andre ofre. For øyeblikket har den så mange som 50 sider med skjermbilder som du kan lese mye korrespondanse på relatert til svindel på nettetbegått av samme mann.
La oss være mer forsiktige
Cato, melder at flere fornærmede overførte beløpene til et kontonummer hos SR-Bank i Stavanger. Det viser seg, som vi kan lese på NA, at den aktuelle kontoen ble stengt inn som følge av mistanke om bedrageri. Banken kan ikke avsløre personlig informasjon, men kommunikasjonssjef Thor-Christian Haugland advarer om farene ved netthandel, "Vi må være mer forsiktige når det gjelder kjøp av varer på nettet." Online salg er en stor avtale. Vi bør alltid nærme oss denne typen kjøp med forsiktighet.