Norges matpriser fortsetter å stige. Forskjellene er store - for eksempel våre svenske naboer. Vi snakker hovedsakelig om meieriprodukter, grønnsaker, frukt og kjøtt. Nettavisens partner, enhver.no har analysert 3500 historiske matvarepriser. Prisene i årene 2013-2019 ble tatt under mikroskopet. Forskningen dekket hovedsakelig populære, mellomstore detaljhandelskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi. Hvordan er situasjonen i praksis? Hva med produkter importert fra utlandet?
Matvarepriser i Norge og inflasjon
Matvareprisene er for tiden over inflasjonen. Forbrukerpris / inflasjonsindeks (Konsumprisindeksen) i rapporteringsperioden var 16,2 prosent. For eksempel: Norvegia -osten er nå 30,7 prosent dyrere enn i 2013. Frossen laks er 27 prosent dyrere, kjøttdeig (kjedens eget merke) er 23 prosent dyrere og melk er 21,9 prosent dyrere.
Matprisene stiger fortsatt.Mangel på konkurranse forårsaker prisøkninger
Det importeres svært få «utenlandske» produkter til Norge. Det gjør at matkjeder og produsenter ikke har noen til å kjempe for den norske forbrukerens interesse. Svært få produkter importeres.
– Primært er landbruksvarer vernet. Markedsreguleringer og som følge av manglende konkurranse fra utenlandske enheter gir dårlig vekst i produksjonseffektivitet, manglende innovasjon, dårligere produktutvikling og høye priser Beskyttelse av markedet mot import gjør at det er mulig å sette høyere priser for melk og kjøtt enn om varene var mer konkurranseutsatt . Derfor kan Nortura og Tine-distributører øke prisene uten alvorlige konsekvenser - kommenterer Ivar Gaasland, professor ved Handelshøyskolen (BI) i Bergen.
Husk å lese:
Bensinsalget i Norge - et stort fall
Hvordan bekjempe høye priser i Norge?
Eksperter snakker med én stemme i samklang - det er bare én løsning på problemet - en økning i importen. Da må prisene på lokale produkter automatisk være lavere. Konkurransen ville også stimulere kreativiteten til produsenter og distributører. For å beholde kunden hos seg, må produksjonsselskaper og individuelle butikkjeder nå innovative løsninger.