Grensehandelen vokser i styrke - Norge er ledende på dette området. Det viser seg at vi gjerne handler nær grensen til Sverige. Hvorfor skjer dette? Sikkert ikke uten betydning er de stadig stigende prisene på matvarer, som vi skrev om for en tid siden i en av våre publikasjoner. Vil denne trenden øke eller er den bare midlertidig? Vi oppfordrer deg til å lese innholdet nedenfor.
Grensehandel - vi handler gjerne hos naboene våre
La oss se nærmere på statistikken. På bare tolv måneder brukte nordmennene 16,6 milliarder kroner i Sverige. Sammenlignet med året før, er dette en enorm økning, med hele 1,5 milliarder kroner, eller 9,6 prosent. Eksperter kommenterer denne situasjonen som følger:
“Szwedzcy handlowcy mogą jedynie z aplauzem przyjąć te dane. Niemal dwucyfrowy wzrost wartości handlu przygranicznego jest prawdziwym powodem do świętowania. Norweska polityka podatkowa doprowadziła do tego, że tworzymy miejsca pracy i generujemy zyski za granicą naszego kraju. Jesteśmy głęboko zaniepokojeni aktualną sytuacją. Zbliżamy się do poziomu 17 miliardów koron w wydawanych handlu grense. Det er mer enn for eksempel hele norsk sportsbransje. Dette ødelegger dessverre norsk økonomi.» - kommentar til Netavissen Harald Andersen, direktør i bransjeorganisasjonen Virke Handel, en sammenslutning av norske arbeidsgivere fra næringslivet.
Grensehandel - Norges økonomi er i fare
Handel przygraniczny to prawdziwy “kopniak w twarz norweskiej gospodarki”. Wzrost handlu przygranicznego bardzo ją osłabia – z każdym dniem coraz bardziej. Podatki w Norwegii od produktów spożywczych i napojów są bardzo wysokie. Dla przykładu Na cztery półtora litrowe Pepsi Max w Norge belastes med et gebyr på 30 kroner. Derfor handler mange av oss i Sverige, for her kan du få fire slike flasker Pepsi Max for opptil 29,90 kroner. Vi har allerede skrevet om problemet med høye priser i artikkelen: Matvareprisene i Norge er høyere enn inflasjonen.
Grensehandel - hvorfor vokser den?Vil barometeret hjelpe til med å takle problemet?
Spesialister ønsker å introdusere et spesielt barometer som vil stabilisere forskjellene i produktkostnader og avgifter. Det ville være en reell kunnskapsbase om hva og hvor du skal kjøpe, ville kundene jobbe? Kanskje et slikt verktøy vil bremse den litt voksende bølgen av handel over landegrensene.