Studentorganisasjonen er bekymret for at eksamen til våren vil få alvorlige konsekvenser.
Onsdag møter utdanningsminister Guri Melby med elev- og lærerorganisasjoner for å diskutere muligheten for å avlyse skriftlige eksamener i grunnskolen og ungdomsskolen.
- Nå er det Guri Melbys ansvar å avbryte eksamen, som studenter har spurt om i flere måneder, sier rektor Frida Hagen i studentorganisasjonen.
Studentorganisasjonen samlet 70 000 underskrifter fra studenter som ønsket å avbryte eksamen.
- Nå er det på tide at det faktisk skjer, sier Hagen.
Hjemmeopplæring
Både student- og lærerorganisasjoner krever at våreksamenene blir avlyst. Utdanningsdirektoratet anbefalte det samme som undervisningsgrunnlaget har vært svært variabelt det siste året.
- Hjemmeskolen, og noen ganger til og med kroppsøving, var ikke så bra som vi fortjener. - Det er ikke rettferdig, sier Hagen.
Han sier at elevene snakker om lærere som sliter med å gjøre undervisningen god, men det gjelder alle.
Rekordmange elever på fagskolene
– Det er også mange som snakker om enveisundervisning, lærere som bare setter et kamera foran tavlen og har nei aldri ha lyden på, og at den fysiske undervisningen noen ganger er så dårlig at man får lyst til å reise hjem med en gang. Han sier og fortsetter:
- Den samme klassen som sitter i to forskjellige klasserom med den samme læreren som går mellom dem og lager en video, underviser ikke godt nok til at vi kan ta eksamen.
. Kunnskapsgap
Studentorganisasjonen er bekymret for at dette kan få alvorlige konsekvenser hvis det er nødvendig å bestå eksamen i vår.
- Da tror jeg det er veldig mange studenter som må søke høyere utdanning med lavere kompetanse og mest sannsynlig ikke vil kunne fullføre studiene - hvis de noen gang er uteksaminert fra videregående opplæring, sier Hagen.
For å unngå kunnskapshull etter det siste året, mener Studentorganisasjonen at det er viktig å gjenta undervisningen godt.
- Jeg tror det vil være mange mennesker som kommer til å sitte til høsten, og de vet ikke hva de bør vite til våren. Da må det være et konsekvent samarbeid mellom skolen og eleven for å finne måter å oppfylle dem på. Det står at det vil være individuelt for hver elev.
Nå håper han regjeringen vil lytte til studentene.
"Vi håper regjeringen og Utdanningsdirektoratet virkelig lyttet til oss i mange aktiviteter, men når det gjelder den tilfeldige eleven som sitter i klasserommet, trenger vi mye, mye mer integrering," sier han.