Veitrafikkanalysen publiseres årlig og den er politiets kunnskap om årsakene til alvorlige trafikkulykker i Norge. Dette er den sjette rapporten på rad.
Fartskjøring og kjøring i påvirket tilstand fortsetter å dominere
Analysen viser at fart og fyllekjøring fortsatt dominerer årsakene til store trafikkulykker med drepte og alvorlig skadde. Dessuten utgjør uoppmerksomme sjåfører fortsatt en utfordring for trafikksikkerheten.
Veiulykker er et av de største folkehelseproblemene. Dette er også et kriminelt område i Norge, som fører til at de fleste blir drept.
Analysen bør brukes som grunnlag for å avgjøre hvilke tiltak som skal prioriteres for å forebygge tall dødsfall og alvorlig skadde i veitrafikken.
Ved utarbeidelse av risikovurderingen ble det innhentet informasjon fra Statens vegvesen og andre trafikksikkerhetspartnere, både på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Litt statistikk fra norske veier
I 2020 omkom 93 personer på norske veier og 627 ble alvorlig skadd.
2020 var året med flest omkomne og alvorlig skadde på motorsykler. 130 personer ble drept eller alvorlig skadd på en tung motorsykkel og 30 personer ble drept eller alvorlig skadd på en lett motorsykkel.
Lastebiler bidro med 12 % ulykker med omkomne og med alvorlige skader i 2020.
De viktigste faktorene som bidrar til dødsulykkene i 2020 (89):
- Hastighet: 35 %
- Alkohol, narkotika, narkotika og andre rusmidler: 26 %
- Tretthet: 16 %
- Mobiltelefon: 2 %
Omtrent 97-98% av sjåførene bruker bilbelte, passasjerene er litt dårligere (95-96%)
og lastebilsjåfører (87 %).
I 2020 omkom 93 personer i 89 ulykker på norske veier. Det ble derfor året med det laveste antall dødsfall i trafikken i hele ulykkesregistreringens historie. Dødstallet var 14 prosent lavere enn i 2019.
Kilde: Politi
Les vår neste artikkel: Alkoholvettorganisasjon varsler og advarer mot drikking i nærvær av barn