Ifølge Statens vegvesen pågår det arbeid med å montere midlertidige broer. De er ment å erstatte noen av de 14 lukkede fagverksbroene.
Stenging av bruer påvirker naturlig nok trafikanter og trafikkavvikling, noen steder mer enn andre. Det er disse stedene hvor stenging har størst konsekvenser for trafikantene.
Her er plasseringen av de midlertidige broene
– Derfor jobber vi med å lage midlertidige broer på de mest trafikkerte veiene og der det er vanskeligst mulig omveier. Det gjelder Tveitbrua på E16 i Vang i Valdres og Moumbekkenbrua på Riksvei 22 i Fredrikstad, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen Offentlig.
– Vi undersøker også muligheten for å sette opp en midlertidig bru for Norsengbrua over E16 ved Kongsvinger, men på grunn av lengden på brua og jernbanen som går under, er det et mer komplekst prosjekt, sier Løkken.
Les også: Norge og EU er enige om å styrke energisamarbeidet
Forberedelsene til installasjonen av de midlertidige bruene pågår og bruene forventes å være klare om cirka en uke. Midlertidige viadukter leveres av Statens vegvesens bruredningsavdeling.
Midlertidige bruer vil ha samme bæreevne som permanente bruer, men de blir smalere.
Beklager bryet
– Arbeidet med å finne årsaken til kollapsen av Tretten Bru kan ta litt tid. Derfor er det usikkert hvor lenge vi må holde de 14 bruene stengt, sier Cato Løkken.
De forstår godt at stenging av bruer oppleves som en ulempe for både privatsjåfører og kommersielle transportører og at de gjerne vil vite når bruene åpnes igjen. Det ber imidlertid om forståelse for at arbeidet med å finne årsaken til kollapsen må gjøres grundig og kan ta litt tid.
14 broer er stengt for kjøretøy, men er åpne for fotgjengere og syklister.
Kilde: Statens vegvesen
Les og lær mer: Hvor mange straffepoeng har du på ditt norske førerkort?