– Drivstoffprisene har skutt i været frem til 2022. Mange husholdninger og bedrifter ser høye drivstoffpriser som en stor utfordring. Reduserte drivstoffavgifter vil gjøre hverdagen litt enklere for husholdninger og bedrifter, og vil også ha stor betydning spesielt for byggebransjen, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Les også: Historien om norsk olje på 5 minutter

Veiavgift på drivstoff reduseres med totalt 1,88 milliarder kroner.
Høyere en avgift på CO2-utslipp i veitrafikken øker inntektene land med 1,26 milliarder kroner. Netto avgiftsreduksjon på vegdrivstoff vil derfor utgjøre over 600 millioner kroner.

Reduksjon av drivstoffavgifter i 2023-budsjettet

Avskaffelse av grunnskatt vedr olje olje betyr en lettelse på 1,95 milliarder kroner. En høyere CO2-avgift på ikke-veigående maskiner øker statens inntekter med 390 millioner kroner, inkludert ny sats for kvotepliktige. Netto avgiftsreduksjon på drivstoff til ikke-veigående maskiner (landbruks- og anleggsmaskiner og industri) vil derfor utgjøre om lag 1,56 milliarder kroner.

«Regjeringen har varslet at vi vil kutte skatter som rammer folk flest, som strøm- og drivstoffavgifter. Reduksjonen i drivstoffavgiftene i 2023-budsjettet er en direkte videreføring av regjeringens avgiftspolitikk, sier Vedum.

Regjeringen øker kravet om å handle biodrivstoff i veitrafikken fra 15,5 til 17 prosent. I tillegg innføres et nytt omsetningskrav for biodrivstoff til ikke-veigående maskiner, som er 10 %. Økt salg av biodrivstoff for å erstatte fossilt brensel vil redusere klimagassutslippene, noe som anslås å mer enn oppveie effekten av skattekutt.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Strømprisene i Skandinavia har gått opp