Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

EU-kommisjonen la fram forslag om å modernisere bestemmelsene om førerkort

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

EU-kommisjonen har fremmet forslag om å modernisere førerkortreglene, inkludert innføring av et digitalt førerkort som gjelder i hele EU. Resultatene gjelder også nye regler som gjør det lettere å håndheve trafikkregler på tvers av landegrensene.

Mer enn 20 000 mennesker døde på EUs veier i fjor. De fleste av ofrene var fotgjengere, syklister og brukere av scootere og motorsykler.

De nye reglene vil forbedre sikkerheten for alle trafikanter og bidra til at EU oppnår nullvisjonen. Denne visjonen er null dødsulykker på EUs veier innen 2050. De nye reglene vil bedre forberede sjåførene til å kjøre nullutslippskjøretøy og bevege seg på urbane veier, sammen med flere sykler og tohjulinger, og når det er mange fotgjengere rundt. De vil også gjøre det mulig for unge sjåfører å få erfaring gjennom det tilhørende kjøreprogrammet. Fra fylte 17 år skal ungdom kunne lære seg å kjøre og få førerkort. De som består eksamen ved fylte 17 år vil kunne kjøre på egenhånd fra fylte 18 år. De vil også kunne jobbe som yrkessjåfør så snart det spesifikke yrket tillater det. Dette vil bidra til å løse dagens mangel på sjåfører.

Les også : Bytting av utenlandsk førerkort mot norsk.

Fornyede førerkortregler for å gjøre veiene tryggere og forenkle hverdagen

Forslaget om førerkort endrer eksisterende EU-lov og er inspirert av beste praksis som allerede er på plass i flere medlemsland.

Hovedmålet med den nye forskriften vil være å bedre trafikksikkerheten, bl.a.

  • En prøvetid på minst to år for nybegynnere etter å ha bestått testen, og en nulltoleranse DUI-policy. Dette er viktig fordi selv om unge sjåfører utgjør bare 8 % av alle bilførere, involverer 2 av 5 dødelige kollisjoner en sjåfør eller trafikant under 30 år.
  • La unge mennesker ta en prøve og begynne å kjøre biler og lastebiler med tilsyn fra de er 17 år for å vurdere kjøreopplevelsen.
  • Tilpasning av føreropplæring og testing for bedre å forberede sjåførene på tilstedeværelsen av sårbare brukere på veien. Dette vil bidra til å forbedre sikkerheten til fotgjengere, syklister så vel som e-scootere og e-sykkelbrukere etter hvert som EU beveger seg mot mer bærekraftig urban mobilitet.
  • En mer målrettet vurdering av helse, tatt i betraktning fremskritt i behandlingen av sykdommer som diabetes. Sjåfører vil også bli oppfordret til å oppdatere sine kjøreferdigheter og kunnskaper for å holde tritt med den teknologiske utviklingen.

introduksjon digitalt førerkort. Forslag om modernisering av reglene om førerkort 

For å forenkle godkjenningen av førerkort mellom medlemsstatene, foreslår Kommisjonen et digitalt førerkort for første gang i verden. Det vil være mye enklere å erstatte, fornye eller erstatte førerkortet ditt, da alle prosedyrer vil bli gjort online. Innbyggere fra land utenfor EU med sammenlignbare trafikksikkerhetsstandarder vil finne det lettere å bytte ut førerkortet med et EU-kort.

De oppdaterte testreglene vil ta hensyn til overgangen til nullutslippskjøretøy. For eksempel vil de vurdere kunnskap og ferdigheter knyttet til avanserte kjøreassistentsystemer og andre automatiserte teknologier. Nybegynnere vil også bli undervist i hvordan kjørestilen deres påvirker utslippene – for eksempel skiftetider. Til slutt vil den tillatte massen til et kjøretøy i kategori "B" tilpasses kjøretøyer drevet av alternativt drivstoff. Dette er fordi nullutslippskjøretøy med batterier kan være tyngre.

Effektiv grenseoverskridende trafikkhåndhevelse

Gjeldende EU-regler om grenseoverskridende håndhevelse har bidratt til å sikre at ikke-bosatte lovbrytere ikke forblir anonyme. Likevel ble rundt 2019 % av grenseoverskridende forbrytelser begått ustraffet i 40, enten fordi gjerningsmannen ikke ble identifisert eller betaling ikke ble utført.

Dagens forslag tar sikte på å løse dette problemet ved å gi rettshåndhevende myndigheter tilgang til nasjonale førerkortregistre. EF foreslår også å styrke rollen til etablerte nasjonale kontaktpunkter slik at de bedre kan samarbeide med rettshåndhevende myndigheter involvert i kriminalitetsetterforskning. Dette vil ta opp aktuelle mangler i samarbeidet mellom medlemsstatene når de etterforsker kriminalitet.

I tillegg dekker gjeldende lov noen av de vanligste og mest alvorlige lovbruddene som for høy hastighet og fyllekjøring. Kommisjonen foreslår å utvide omfanget av trafikklovbrudd til:

  • ikke holder tilstrekkelig avstand fra kjøretøyet foran;
  • farlig forbikjøring;
  • farlig parkering;
  • krysse en eller flere solide hvite linjer;
  • kjøring mot strømmen;
  • manglende overholdelse av reglene for bruk av nødkorridorer;
  • ved bruk av et overlastet kjøretøy.

Regelverket skal sikre at rettighetene til personer som er siktet for trafikkforseelser respekteres

Disse tilleggene vil bidra til å redusere straffriheten for slike lovbrudd og forbedre medlemsstatenes mulighet til å straffe lovbrytere fra andre medlemsstater. Det vil også sikre likebehandling av bosatte og ikke-bosatte lovbrytere.

De oppdaterte reglene skal sikre at rettighetene til personer som er anklaget for trafikkforseelser respekteres. Ikke-bosatte beholder retten til et effektivt rettsmiddel og til en rettferdig rettergang, uskyldspresumsjon og forsvar. Disse rettighetene vil bli bedre garantert av bestemmelser som sørger for standardisert innhold. Ved å sikre at mottakere av betalingsoppdrag kan verifisere deres autentisitet og ved å gjøre det til et standardkrav å dele informasjon med påståtte gjerningsmenn.

En dedikert IT-portal vil gi innbyggerne enkel tilgang til informasjon om trafikksikkerhetsregler som gjelder i hver medlemsstat. Over tid vil det tillate deg å betale eventuelle bøter direkte.

Reglene vil også bli tilpasset EUs databeskyttelseslovgivning ( RODO i LED ).

Fratakelse av førerkort med virkning over hele EU: Slutt på straffrihet for alvorlige lovbrudd

Det skal innføres et nytt system for å hindre straffrihet for veitrafikksyndere. Det vil tillate at førerkort kan trekkes tilbake i hele EU når et medlemsland bestemmer seg for å trekke tilbake et førerkort for en lovbrudd begått på dens territorium.

Å stille trafikkforbrytere for retten i alle medlemsstater er avgjørende for trafikksikkerheten. I henhold til gjeldende regler, når en lovbrudd resulterer i et kjøreforbud, kan dette imidlertid ikke håndheves i hele EU hvis sjåføren begått lovbruddet i en annen medlemsstat enn den som utstedte sertifikatet.

Dagens forslag omfatter alvorlige trafikkforseelser. Dette inkluderer fartsovertredelse, kjøring mens du er påvirket av alkohol eller narkotika, og forårsaker død eller alvorlig skade som følge av trafikkforseelser.

Forslagene skal nå behandles av Europaparlamentet og rådet etter den ordinære lovgivningsprosedyren.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.

Kilde: EU-kommisjonen

Les og lær mer: Regjeringen vurderer å opprette et obligatorisk register over småbåter

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
9:22, den 28. 2024
temperaturikon 2° C
lett nedbør
Fuktighet: 98%
Pressure: 1018 mb
Vind: 6 mph
Vindsmak: 14 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 22 am
Solnedgang: 9: 06 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Den norske kronen er for svak – Det blir ingen rentekutt i år

Den norske kronen er for svak - Det blir ingen rentekutt i år Verden står overfor de mest utfordrende endringene siden andre verdenskrig, knyttet til økende spenninger...


Mai helg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs

Maihelg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs Den kommende maihelgen er den perfekte tiden for utendørs avslapning og rekreasjonsaktiviteter. Når temperaturen øker, …


Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Besøk våre sosiale nettverkssider