Ifølge Bane NOR kollapset Randklev-brua i Ringebu mandag. Midtdelen har en sprekk og ligger i Lågen. Skadene vil få alvorlige lokale konsekvenser for Dovrebanen i fremtiden.
Bane NOR hadde så vidt begynt å kartlegge skadeomfanget på brua mandag morgen da midtpartiet raste ut i elva. Dette på grunn av skader på det sentrale fundamentet til brua.
Dovran Railway går over Randklev-broen. Det betyr at denne delen av strekningen ikke kan benyttes til ferdsel. Vi må nå bruke den nærmeste tiden til å finne ut hvor lang tid det vil ta å implementere løsningen.
– Det er ingen fare for at brua skal drive videre nedstrøms. Vi ønsker imidlertid å få den opp av vannet så raskt som mulig for å sikre vannføringen i Lågen og kunne sette brua tilbake over elva. Vi jobber med ytterligere sikkerhetstiltak og inngjerding av området for å holde folk unna broen. Vi setter nå anleggsgjerder på de tre veiene som fører dit, sier Sigbjørn Korsgård, banesjef i Bane NOR.
Les også: Fugleinfluensa hos ville fugler i Finnmark
Mer regn på tirsdag
– Lågen har fortsatt høy vannføring og området er mettet med vann, så situasjonen er utfordrende, sier Korsgård.
Randklevbroen er en 172,5 meter lang stålfagverksbro med tre like lange spenn. Broen har et direkte fundament på elveleiet og ble bygget i 1957. Samtidig ble den tilstøtende gamle jernbanebrua omgjort til veibru.
– Stormen og flommen var ekstreme situasjoner. På bakgrunn av rødt nivåvarsling besluttet vi av sikkerhetsmessige årsaker å stenge Dovrebanen for all trafikk i mer enn to dager før brua ble skadet. Det betyr at Randklev-hendelsen aldri har medført en trussel mot liv eller helse, noe jeg er veldig glad for, understreker banesjef Eivind Bjurstrøm i Bane NOR.
– Vi kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta å koble seg på igjen i Lågen, men det er klart at det vil ta lang tid. Han legger til at Bane NOR og Vegvesenet har midlertidige bruer klare og vi vil blant annet sjekke om det vil være hensiktsmessig å bruke noen av dem.
Mye skade i Gudbrandsdalen
Bane NOR er også i ferd med å utbedre andre skader på Dovrebanen som følge av den dramatiske flommen. Mange punkter mellom Moelv og Dombås er berørt og varigheten er foreløpig usikker.
Andre jernbanebruer som ble tungt belastet under flommen vil bli grundig kontrollert før togene får gå igjen. Fyllinger, skuldre og andre tekniske konstruksjoner vil bli kontrollert på tilsvarende måte.
– Før vi introduserer tog til strekninger som er stengt som følge av flom, må vi være helt sikre på at togene er trygge å kjøre. Sikkerheten skal alltid komme først, understreker banedirektør Eivind Bjurstrøm.
Regelmessig kontroll
En generell gjennomgang av tilstanden til jernbanebruer gjennomføres hvert sjette år. Randkleivbroen ble sist inspisert i 2019. Du kan lese statusrapporten ved å klikke her.
I 2021 ble brua sandblåst og malt, fortauene skiftet ut og brygger, landskip, lager og lageranlegg spylt og renset.
Våre årlige inspeksjoner viste ikke annet enn at brua var i god stand.
– Skadene på Randklevbroen skjedde under ekstrem flom, sier Brede Nermoen, leder for plan og prosjektering i Bane NOR.
Skader som fører til brokollaps kan raskt oppstå i slikt vær.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kreditt: Bane NOR, Foto: Sigbjørn Korsgård, Bane NOR