Totalt skal Statens vegvesen legge asfalt på riks- og europaveier til en verdi av cirka 1 millioner kroner, og det er inngått totalt 100 kontrakter med ulike asfaltentreprenører.
550 tonn asfalt klar til å legges
Starten på asfaltsesongen varierer avhengig av lokale forhold, men begynner vanligvis i mai, når teleen allerede er ute av bakken. Enkelte steder har asfaltentreprenører allerede startet arbeidet med veiene.
Les også: Støtteprogram ved kjøp av elsykkel: Frist er 3. mai
Planlegger asfaltering i flere år fremover
Bortsett fra planene for i år Statens vegvesen utarbeidet planer for asfaltering av riksveier for de neste tre årene.
– Vi jobber for tiden etter en fireårig vedlikeholdsplan. En lengre tidshorisont gir oss bedre muligheter til å koordinere ulike aktiviteter og vurdere ulike strategier. Takket være dette kan vi se hele veien, ikke bare asfalten. Mens mange synes nylagt asfalt er flott, hjelper det lite om veien under asfalten også trenger vedlikehold, sier Thor Asbjørn Lunaas, asfaltlagsleder i Statens vegvesen.
– Dette er vedlikehold som settes inn i systemet. Vi får se det hele. Takket være dette vil vi kunne ta de riktige handlingene til rett tid, noe som vil gi oss mer valuta for pengene, sier Thor Asbjørn Lunaas.
Planene for de kommende årene er midlertidige og implementeringen av dem avhenger blant annet av: på midlene på statsbudsjettet og prisnivået. Slitasje og skader på asfalt kan også gi endringer.
Les også: Stadig flere mennesker og bedrifter bruker kunstig intelligens
Asfalt skal vare lenger
De siste årene har Vegvesenet Offentlig definerte kravene klima- og miljøspørsmål i sine asfaltkontrakter. Ved tildeling av kontrakter ble det også lagt vekt på CO2-utslipp. Asfaltentreprenører i Norge fulgte etter, noe som resulterte i Norge er i dag verdensledende på området klimareduksjon når det gjelder asfalt. Statens vegvesen har redusert klimagassutslippene med 30 prosent siden 2020 og planlegger redusere CO2-utslipp fra asfalt med 70 prosent innen 2030
– I flere pilotkontrakter har vi vektlagt asfaltens egenskaper og kvalitet. Får vi asfalt som varer lenger, vil det være positivt for både klimaet, miljøet og kostnadene, sier Lunaas.
Entreprenører kan selv velge type masse og beskrive sammensetningen, hvilke materialer som skal brukes og hvilke egenskaper asfalten skal ha.
– Sammen med industrien jobber vi med å forlenge asfaltens levetid. I disse kontraktene bruker vi i stor grad entreprenørers kunnskap og erfaring. Resultatet er et asfaltdekke som er både slitesterkt og klimavennlig til en konkurransedyktig pris, forklarer Thor Asbjørn Lunaas.
Se opp for arbeidere på veiene
Nå som asfaltsesongen starter flere steder i landet, blir veien et arbeidssted for flere menn og kvinner. Vegvesenet appellerer tydelig til trafikantene om å tenke på sikkerheten til asfaltarbeidere og konduktører som nå skal jobbe langs veiene.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Statens vegvesen, Foto: pixabay
Les også: Bøker på polsk i et norsk bibliotek