– For at Norge skal nå klimamålet vi satte oss i Parisavtalen, må vi bruke en rekke virkemidler. En voksende del av transportsektoren kan nå gå over til nullutslippskjøretøy. I denne endringen skal det offentlige være i forkant. Derfor innfører vi nå nullutslippskrav også for tunge kjøretøy i offentlige anskaffelser, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
1. januar 2022 trådte en ny forskrift om energi- og miljøkrav ved kjøp av kjøretøy til veitransport i kraft. Denne forskriften krever nullutslipp ved offentlige anskaffelser av personbiler, lette nyttekjøretøyer og bybusser. Kravet om personbiler trådte i kraft 1. januar 2022, for lette nyttekjøretøy fra 1. januar 2023, og for bybusser fra 2024.
Les også: Nesten dobling av antall pensjonister med lav pensjon som følge av korttidsopphold i Norge
Nullutslippskrav for tunge lastebiler
Regjeringen innfører nullutslippskrav i offentlige anskaffelser for nyttekjøretøy fra 2023. Dette gjelder leveringsbiler som veier fra 1785 kg til 3,5 tonn. I 2021, 64 prosent hele flåten av leveringsbiler, det var tunge leveringsbiler. Fra det nye året nye forskrifter trer i kraft vedr utslippskrav.
Utslippsreduksjon på cirka 43 000 tonn CO 2
– Veitransport står for en betydelig andel av utslippene fra transportsektoren. Derfor er jeg glad for at vi kan stille nullutslippskrav til stadig flere kjøretøy i offentlige anskaffelser. Med dette nullutslippskravet for lastebiler anslår vi en reduksjon i utslipp på rundt 43 000 tonn CO 2 mellom 2023 og 2030, sier Nygård.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: regjeringen
Les og lær mer: MEP-er støtter Kroatias tiltredelse til Schengen-området