Det er bygget 38 nye bompenger rundt Stavanger. Veitollene ble også nesten doblet. Endringene forårsaker frustrasjon blant lokalsamfunnet, som uttrykker sin motstand mot den sosiale gruppen på Facebook. Det har allerede over 34 500 medlemmer, og dette tallet vokser fortsatt.
Transportutviklingsprosjekt dyrere enn antatt
Det ble opprinnelig antatt at det økologiske transportutviklingsprosjektet, det såkalte "Bymiljøpakken" skulle koste cirka 32 milliarder kroner. Det viser seg imidlertid at disse kostnadene vil være mye høyere enn forventet. Finansieringskildene for prosjektet er ikke helt kjent, men det er kjent at 25,5 milliarder kroner vil bli dekket fra sjåførens lommer.
Les også: 100 -årsjubileum for Polens uavhengighet - veien til frihet >>>
Bompengestigning rundt Stavanger. Nye bompenger
Det grønne transportutviklingsprosjektet for Nord-Jæren-regionen inkluderer utvidelse av bomstasjoner. Totalt skal det legges til 38 nye porter, som starter med drift 1. oktober. Endringene vil hovedsakelig ramme innbyggerne i Stavanger, Forus, Sandnes, Sol og Risvik, samt sjåfører som bruker veier sør for Randaberg.
Les også: Hit the Beat - dansende jenter fra Oslo >>>
Ny bompengesats
Engangsartikler vil også øke veiavgift. Foreløpig må sjåførene ta hensyn til kostnaden på 20 kroner, og fra 1. oktober økes taksten til 44 kroner. Disse inntektene – som i Oslos tilfelle – skal ikke brukes på bygging av nye veier. Deres formål er å utvide systemet med sykkelveier og kollektivtransport. Hele prosjektet forventes ferdigstilt innen 15 år.
Bompengestigning rundt Stavanger. Endringene er årsaken til protestene
Per i dag organiserer motstanderne av disse endringene seg i en gruppe på Facebooks sosiale nettverk. Lokalsamfunnet har et veldig negativt syn på det gjennomførte prosjektet, fordi økningene hovedsakelig vil påvirke dem. Det er også området som har blitt hardest rammet økonomisk av oljekrisen. Det er også kjent at medlemmer av denne gruppen planlegger ukentlige demonstrasjoner mot å heve satser for sjåfører som bruker veiene rundt Stavanger.
Les også: Den polske skolen i Moss rekrutterer for skoleåret >>>
Vil protestene bli effektive?
Som et resultat av prosjektet ble den såkalte "Bymiljøpakken" skal bygges 38 nye porter, hvor bompenningen blir belastet for bruk av veien. Satsen vil også endre seg - den er for tiden 20 kroner, og fra 1. oktober blir den 44 kroner. Disse midlene vil bli bevilget til utvidelse av sykkelveinettet og utvikling av offentlig transport. Endringene appellerer ikke til lokalsamfunnet, som har kunngjort ukentlige avvisningsprotester.