Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Oslofjord og dens mangler

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Det var en stor og alvorlig brann i Oslofjordtunnelen i fjor. En ny rapport fra Luftfartskommisjonen har dukket opp, som indikerer mange mangler ved konstruksjonen av de ovennevnte tunnel. Dessverre truer de sikkerheten til mennesker som bruker tunnelen hver dag. 

Oslofjordtunnel og ulykke fra et år siden

For mer enn et år siden skjedde det en ulykke i tunnelen 5. mai Oslofjord, det var en lastebilbrann. Heldigvis, bortsett fra ødeleggelsen av bilen, skjedde ingenting med noen. Ulykkesskaden spredte seg over en distanse på 500 meter, hvorav 300 meter ble fullstendig brent. Dessverre førte brannen til en økning i temperaturen inne i tunnelen, noe som førte til brenning av tunneltaket, rør, installasjoner og veidekke. Lastebilen hadde med seg papir. Sjåføren prøvde med all makt å bekjempe brannen for å slukke den, men dessverre uten hell.

Les også: Været for november i Norge

Svakheter ved konstruksjonen av tunnelen

Som følge av ulykken i fjor utarbeidet Statens havarikommisjon en liste over flere brudd som var inkludert i en detaljert rapport. Punktene i den snakker blant annet om:

  • utdatert tunnel beredskapsplan Oslofjord,
  • mangel på planlagte og gjennomførte sikkerhetsøvelser som følge av tunnelbestemmelsene,
  • forbehold om arbeidet til Statens vegvesen, som ikke overholdt de interne retningslinjene for å opprettholde sikker drift av tunnelen.

William J. Bertheussen dyrektor komisji do spraw wypadków twierdzi “Ten raport wskazuje na kilka poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa, które powinny być jak najszybciej naprawione”.

Sikkerhet fremfor alt annet

Oslofjord to liczący 7 kilometrów długości i 134 m głębokości poniżej poziomu morza tunel, który jest najdłuższym tunelem drogowym w Akershus i Buskerud. Jest też uważany za najdłuższy podwodny tunel tego typu na terenie Europy Północnej. “Sikkerheten til tunnelen må til enhver tid opprettholdes på det høyeste nivået. Vi brukte mye tid på denne rapporten og undersøkte ulykken grundig. Nå må vi se på hele tunneldriften, sier Bertheussen for NRK.

Denne ulykken var ikke den første

Rapporten minner også om brannen i 2011 i tunnelen. Antall kjøretøyer som bruker tunnelen øker år for år. To situasjoner fra fortiden viser at det bør tas særlig hensyn til brannproblemet i tunneldelen Oslofjordmen ikke bare. Prioritet som angitt Bertheussen er å rydde opp i manglene som er angitt i rapporten. Denne oppgaven tilhører Statens vegvesen Offentlig.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2:20, Mai 8, 2024
temperaturikon 9° C
tungt skyet
Fuktighet: 89%
Pressure: 1022 mb
Vind: 1 mph
Vindsmak: 1 mph
Skyer: 93%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 56 am
Solnedgang: 9: 30 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Avregistrering og omregistrering av kjøretøyet ditt selv – det er enkelt

Av- og omregistrering av kjøretøyet selv - Det er enkelt Du kan avregistrere og registrere kjøretøyet ditt på Din Side på Statens vegvesens nettsider. Det viktigste er at du kan…


Vi besøker Norge: Pittoreske omgivelser ved norske vannkraftverk

Besøker Norge: Naturskjønne omgivelser ved norske vannkraftverk Norge er et land rikt på vannkraftverk, som hver har sin unike sjarm. Disse ofte historiske bygningene, ofte stående i flere tiår,...


Besøk våre sosiale nettverkssider