Det var en stor og alvorlig brann i Oslofjordtunnelen i fjor. En ny rapport fra Luftfartskommisjonen har dukket opp, som indikerer mange mangler ved konstruksjonen av de ovennevnte tunnel. Dessverre truer de sikkerheten til mennesker som bruker tunnelen hver dag.
Oslofjordtunnel og ulykke fra et år siden
For mer enn et år siden skjedde det en ulykke i tunnelen 5. mai Oslofjord, det var en lastebilbrann. Heldigvis, bortsett fra ødeleggelsen av bilen, skjedde ingenting med noen. Ulykkesskaden spredte seg over en distanse på 500 meter, hvorav 300 meter ble fullstendig brent. Dessverre førte brannen til en økning i temperaturen inne i tunnelen, noe som førte til brenning av tunneltaket, rør, installasjoner og veidekke. Lastebilen hadde med seg papir. Sjåføren prøvde med all makt å bekjempe brannen for å slukke den, men dessverre uten hell.
Les også: Været for november i Norge
Svakheter ved konstruksjonen av tunnelen
Som følge av ulykken i fjor utarbeidet Statens havarikommisjon en liste over flere brudd som var inkludert i en detaljert rapport. Punktene i den snakker blant annet om:
- utdatert tunnel beredskapsplan Oslofjord,
- mangel på planlagte og gjennomførte sikkerhetsøvelser som følge av tunnelbestemmelsene,
- forbehold om arbeidet til Statens vegvesen, som ikke overholdt de interne retningslinjene for å opprettholde sikker drift av tunnelen.
William J. Bertheussen, direktør i ulykkesutvalget, sier "Denne rapporten belyser flere alvorlige sikkerhetsmangler som bør utbedres så snart som mulig."
Sikkerhet fremfor alt annet
Oslofjord er en 7 kilometer lang tunnel og 134 meter dyp under havoverflaten, og er den lengste veitunnelen i Akershus og Buskerud. Det regnes også som den lengste undersjøiske tunnelen av denne typen i Nord -Europa. "Sikkerheten til tunnelen må til enhver tid opprettholdes på det høyeste nivået. Vi brukte mye tid på denne rapporten og undersøkte ulykken grundig. Nå må vi se på hele tunneldriften, sier Bertheussen for NRK.
Denne ulykken var ikke den første
Rapporten minner også om brannen i 2011 i tunnelen. Antall kjøretøyer som bruker tunnelen øker år for år. To situasjoner fra fortiden viser at det bør tas særlig hensyn til brannproblemet i tunneldelen Oslofjordmen ikke bare. Prioritet som angitt Bertheussen er å rydde opp i manglene som er angitt i rapporten. Denne oppgaven tilhører Statens vegvesen Offentlig.