Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Oslofjord og dens mangler

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Det var en stor og alvorlig brann i Oslofjordtunnelen i fjor. En ny rapport fra Luftfartskommisjonen har dukket opp, som indikerer mange mangler ved konstruksjonen av de ovennevnte tunnel. Dessverre truer de sikkerheten til mennesker som bruker tunnelen hver dag. 

Oslofjordtunnel og ulykke fra et år siden

For mer enn et år siden skjedde det en ulykke i tunnelen 5. mai Oslofjord, det var en lastebilbrann. Heldigvis, bortsett fra ødeleggelsen av bilen, skjedde ingenting med noen. Ulykkesskaden spredte seg over en distanse på 500 meter, hvorav 300 meter ble fullstendig brent. Dessverre førte brannen til en økning i temperaturen inne i tunnelen, noe som førte til brenning av tunneltaket, rør, installasjoner og veidekke. Lastebilen hadde med seg papir. Sjåføren prøvde med all makt å bekjempe brannen for å slukke den, men dessverre uten hell.

Les også: Været for november i Norge

Svakheter ved konstruksjonen av tunnelen

Som følge av ulykken i fjor utarbeidet Statens havarikommisjon en liste over flere brudd som var inkludert i en detaljert rapport. Punktene i den snakker blant annet om:

  • utdatert tunnel beredskapsplan Oslofjord,
  • mangel på planlagte og gjennomførte sikkerhetsøvelser som følge av tunnelbestemmelsene,
  • forbehold om arbeidet til Statens vegvesen, som ikke overholdt de interne retningslinjene for å opprettholde sikker drift av tunnelen.

William J. Bertheussen, direktør i ulykkesutvalget, sier "Denne rapporten belyser flere alvorlige sikkerhetsmangler som bør utbedres så snart som mulig."

Sikkerhet fremfor alt annet

Oslofjord er en 7 kilometer lang tunnel og 134 meter dyp under havoverflaten, og er den lengste veitunnelen i Akershus og Buskerud. Det regnes også som den lengste undersjøiske tunnelen av denne typen i Nord -Europa. "Sikkerheten til tunnelen må til enhver tid opprettholdes på det høyeste nivået. Vi brukte mye tid på denne rapporten og undersøkte ulykken grundig. Nå må vi se på hele tunneldriften, sier Bertheussen for NRK.

Denne ulykken var ikke den første

Rapporten minner også om brannen i 2011 i tunnelen. Antall kjøretøyer som bruker tunnelen øker år for år. To situasjoner fra fortiden viser at det bør tas særlig hensyn til brannproblemet i tunneldelen Oslofjordmen ikke bare. Prioritet som angitt Bertheussen er å rydde opp i manglene som er angitt i rapporten. Denne oppgaven tilhører Statens vegvesen Offentlig.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
10:32, Mai 5, 2024
temperaturikon 13° C
tungt skyet
76%
1009 mb
2 mph
Vindsmak: 3 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 03 am
Solnedgang: 9: 23 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Styringsrenten vil trolig holde seg på dagens nivå en god stund

Hovedrenten vil trolig holde seg på dagens nivå i lang tid. Komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet i Norges Bank vedtok på sitt møte 2. mai å opprettholde hovedrenten.


Den norske regjeringen vil forby ekteskap mellom nære slektninger

Den norske regjeringen vil innføre forbud mot ekteskap mellom nære slektninger Forbudet vil gjelde ekteskap mellom nærstående. Det inkluderer ekteskap mellom søskenbarn, onkler eller tanter, og nieser eller nevøer. Bli med i pakken...


Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling

Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling Regjeringen ønsker å gi et godt, attraktivt tilbud til alle forbrukere – leser vi i pressemeldingen. Forbrukere må fortsatt kunne annonsere alle typer...


Besøk våre sosiale nettverkssider