Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) har elbiler tilgang til ladestasjoner i de fleste kommuner. Hvert offentlig tilgjengelig ladepunkt deler i gjennomsnitt 19 elektroniske biler.
Climate 2030 er en studie av ulike tiltak og virkemidler som kan levere minst 50% utslippsreduksjoner utenfor kvoten innen 2030 sammenlignet med 2005. Ingen-kvotesektoren inkluderer transport. Et av verktøyene er elektrifisering. Tilgang til offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur i hele landet er en mulig barriere for elektrifisering av veitransport.
Elbiler utgjør 12 prosent av bilparken
Na utgangen av 2020 i Norge ca. 340 000 elektriske personbiler ble registrert. Dette er rundt 30 prosent. mer enn ett år tidligere, men elbiler utgjør fortsatt bare 12 %. bilparken. I tillegg er det omtrent 146 000 hybridbiler som også krever lading. Derfor må sjåfører av elbil fortsatt ha enkel og tilstrekkelig tilgang til ladepunkter under lange reiser i helger og ferier.
Les også vår neste artikkel: Investeringer i hurtigladestasjoner
Populære typer ladepunkter på stasjoner:
- Schuko CEE 7/4 eller standardkontakt har en minimum ladetilgjengelighet på 3,6 kW
- CHAdeMO hurtigladere har en minimum tilgjengelig ladeeffekt på 43 kW
- Kombinasjons- / CCS -ladere har en minimum tilgjengelig ladeeffekt på 43 kW
- Type 2 AC hurtigladere med en minimum tilgjengelig ladeeffekt på 43 kW
- Type 2 semi-raske AC-ladere med en minimum tilgjengelig ladeeffekt på 22 kW
- Tesla super ladepunkt med tilgjengelig ladeeffekt på opptil 120 kW
Ladestasjoner for elbiler er overalt
I 2020 var det offentlige ladestasjoner over hele landet. Fordi i sør Norge har flest biler det er også flest elektriske ladestasjoner der. Lenken under viser økningen i antall ladepunkter og deres plassering de siste ti årene.
Antall elbiler per offentlig tilgjengelig ladepunkt varierte geografisk
I slutten av 2020. Det var 17 850 ladepunkter sammenlignet med 10 i 865, noe som betyr en økning med 2018%. I samme periode økte imidlertid antallet elbiler med 64 prosent fra 74 195 til 000 340. Antallet elbiler per ladepunkt økte dermed fra 000 til 18. Antallet elbiler per offentlig, tilgjengelig ladepunkt varierte geografisk. Alta og Sarpsborg kjennetegnes ved det lave antallet elbiler per ladepunkt, henholdsvis 19 og 12 biler. hos Asker og Skien må hvert ladepunkt dele mer enn 13 elbiler. For tiden står salget av elbiler i Norge for over 50 prosent. alle biler solgt.