Høytiden er en tid med mange tradisjoner. En av dem er å gi gaver til menneskene nærmest oss. Det hender imidlertid at gaven viser seg å være feil, og hva da? Gavebytte, er det mulig? Absolutt!
Utveksling av julegaver
I motsetning til utseende er dette ikke en så sjelden situasjon. Dataene fra Forbrukerrådet viser at nesten 40% folk bestemmer seg for å bytte julegave. Foran oss 27. desembersom ifølge Virke handelsspesialist bror William Stende er den travleste dagen etter høytiden. Hvorfor? Hvis en person fikk en feil gave, vil de bytte den så snart som mulig, dvs. rett etter jul. Senere kan det være for sent, og vi kan bli nektet.
[wc_button type = "primary" url = "[wc_button type =" primary "url =" [wc_button type = "primary" url = "https://web.facebook.com/radionorwegia/" title = "Like oss på Facebook 'på!" target = "blank" url_rel = "" icon_left = "facebook-f" icon_right = "" position = "center" class = ""] Lik oss på Facebook! [/ wc_button]
Beskytt deg selv mot utskifting
Kanskje dette rådet dukker opp for sent, fordi vi alle allerede har kjøpt og gitt gaver, men vi bør alle beskytte oss mot muligheten for å bytte den kjøpte gaven. Dessverre hender det ofte at selgeren rett og slett nekter å bytte varen. Hvordan forhindre dette? Spesialister anbefaler at på kjøpstidspunktet, spør om muligheten for å erstatte den og be selgeren skrive denne informasjonen på kvitteringen.
Les også: Glatte veier og mange ulykker på Østlandet
Konkurranse motiverer
For øyeblikket vil vi i et svært lite antall butikker møte et avslag på å erstatte kjøpet. Sterk konkurranse i butikkens politikk fører til ønsket om å ha kundeservice av høy kvalitet, noe som ikke tilsvarer å nekte å bytte en savnet gave. Imidlertid er det verdt å ha et kjøpsbevis i en slik situasjon. Men hvis du ikke har kvittering, Husk at hvis du betalte med kort, trenger du bare et kontoutskrift.
Tiden spiller en stor rolle!
Hva er det viktigste for å bytte gave? Tid! Vær oppmerksom på at kjøpte nettprodukter har en annen byttetid enn de som er kjøpt direkte fra en murstein. Så hvor mye tid har vi? Ved online kjøp har vi 14 dager på å si opp varene og ytterligere 14 dager på å returnere den. Men hvis vi kjøpte en gave direkte i en stasjonær butikk, er det bare eieren som kan tillate oss eller nekte å bytte / trekke seg fra varene. Hvis butikken har interne forskrifter for denne typen situasjoner, har vi vanligvis 30 dager til å gjøre det og spesifikke forhold. Vi håper imidlertid at alle gavene dine blir rammet, og ingen trenger å slite med utvekslingen 🙂