50 nye gater i Oslo er stengt. Miljøpartiet De Grønne har nylig overrasket med mange endringer og moderniseringer knyttet til bilindustrien: eliminering av mange parkeringsplasser i byer (inkludert blant annet i Oslo sentrum), introduksjon av nye veidører. Det er et annet forslag foran oss som kan ha like mange støttespillere som motstandere: å stenge 50 gater for biltrafikk i Oslo. Hvordan vil det fungere i praksis?
50 nye gater i Oslo er stengt. Hva med opphavsmennene selv?
- De fleste i Oslo går inn for flere gater uten biltrafikk. Derfor ønsker vi å introdusere konseptet med midlertidige gatestengninger for trafikk i nær fremtid. Innbyggere kan til og med ta initiativ hvis de vil at gaten deres til tider skal være mer enn bare en vei. ”(…).
“Programmet vil fungere på en slik måte at beboerne selv vil kunne søke om biltrafikk på gaten. Hvis folk ønsker det, vil kommunen også bidra til utviklingen av gaten sin - for eksempel ved å installere benker, lekeplasser og plante planter. " - byråd, medlem av byutviklingsrådet. Dagbladet Hanna Marcussen (MDG) for Nattevisen.
50 nye gater i Oslo stengt for biler - stemmer av motstand!
Opposisjonen anklager Miljøpartiet De Grønne for ikke å ville lytte til innbyggernes behov. Stenersen fra Frp legger ikke skjul på frykten:
«Det er på tide at miljøpartiets politikere også begynner å lytte til innbyggere som ikke vil ha stengte gater, vanskelige kjøreforhold og uplanlagte byprosjekter. Vi har behandlet mange innbyggerinitiativ mot stengte gater, men med over 80 mål veien i Oslo, dette arbeidet er rett og slett ikke veldig pålitelig. Dessuten har det nåværende bystyret ikke klart å lage for mange gode lekeplasser for barn i sentrum gjennom alle disse årene. Hos MRP ønsker vi en levende by, og vi ønsker å nyte gater som er tilgjengelige for alle innbyggere.» - Stenersen fra Frp for Nattevisen.
50 nye gater i Oslo er stengt
Hva er din mening? Liker du denne ideen? Hva ser du fordelene med en slik løsning.