Høres rart ut. Kan være. Etter foreløpige forutsetninger vil en slik eksamen snart bli en realitet. Konkret skal elevene testes i kroppsøving, mat og helse, kunst og håndverk og musikk. Opphavsmennene ønsker ikke bare å styrke og gjøre studentenes horisont mer attraktiv, men også ha en positiv innvirkning på dagens status for disse fagene. Så langt er ikke leksjoner om dette emnet alltid behandlet av elever, slik for eksempel klasser i språk, matematikk eller fysikk er. Hvordan vil ideen bli akseptert i praksis? Når finner de første eksamenene sted?
Hvordan kom du til det?
Vi gir ordet til opphavsmannen selv. De er veldig engasjerte i temaet.
Eksamen i praktiske og estetiske fag kan bidra til å heve statusen til disse fagene. Vi har i en stund nå mottatt forespørsler om... mulighet for å bli med til eksamen i disse fagene. Studentene vil ha muligheten til å vise hvilke ferdigheter de har tilegnet seg i et bredere spekter av fag enn dagens eksamenssystem tillater. I nye læreplaner flere fag vil bli mer praktiske og vitenskapelig-kognitive. Da er det naturlig å eksamen må stå tilpasset dette. Dette kan for eksempel bety at en muntlig eksamen i matematikk vil inneholde programmeringsemner.» – bemerket Jan Tore Sanner (H) i et intervju for Aftenposten.
Er det en god idé?
Formen for å ta eksamen vil også endres. Studentene vil nærme seg skriftlig og muntlig eksamen. Er slike endringer nødvendig? Her er meningene delte. Det er en stor gruppe entusiaster av denne ideen. Det er også de som sier direkte: «Slike endringer vil bare øke mengde materiale å bli mestret av unge mennesker. Og de har fortsatt mye vitenskap.» Hvordan vil dette se ut i praksis? Vil de ovennevnte emnene forbli eksamensfag lenger? Vi får vente og se.
Informasjonskilde: https://www.aftenposten.no/
Ikke vent! Les også! Norge: Strømforbrukere lurt?