Fra 1. august trenger ikke personer over 80 år helsesertifikat for å kjøre bil. Samferdselsministeren er bekymret for at dette kan få alvorlige konsekvenser, men har ikke innført et nytt kontrollsystem.
I februar stemte et flertall på Stortinget for å avskaffe kravet om å ha helsesertifikat for sjåfører i alderen 80 år og eldre.
Dette forårsaket alvorlige reaksjoner, og flere spesialister advarer nå om mulige konsekvenser.
- Jeg er redd livet vil være i fare. Helseerklæringen er en sikkerhetsventil som hjelper oss med å eliminere eldre som ikke lenger er skikket, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
Det tar bare noen få uker før beslutningen trer i kraft, men det er foreløpig ingen nye programmer eller kontrolltiltak.
- Jeg er veldig bekymret, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
Pårørende må ta med bilnøklene
Som i dag må alle over 80 år ha helsesertifikat for å kjøre. For å få denne sertifiseringen må du gjennomgå en undersøkelse hos fastlegen din.
- De fleste over 80 år er flinke sjåfører som har kjørt i mange år, men ikke alle er i stand til å kjøre bil. Det er klart at vi som samfunn må ha en sikkerhetsbrems for å ta tak i dette, sier Bård Morten Johansen på Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk frykter at nå står pårørende eller ektefeller overfor den vanskelige oppgaven å frata dem bilnøklene.
Sammen med Folkehelseforbundet, Legeforeningen, Optikerforbundet, Personskadeforeningen og MA - Rusfri Trafikk ga de ut en felles uttalelse til Stortinget for å advare om at vedtaket kan få alvorlige konsekvenser.
Les vår neste artikkel: Blir Norge medlem av EU?
Det er frykt for flere sårede og drepte
Samferdselsminister Knut Arild Hareide er helt uenig i det nye vedtaket, men er fortsatt ansvarlig for å gjennomføre endringen.
- Dette kan føre til flere skader og flere dødsfall på veien. Alle spesialistene som har gitt meg tilbakemelding advarer mot fjerning av helseattesten, sier Hareide.
Han mener at det nåværende programmet bidrar til å holde alle trygge på veiene.
- Dette er ikke diskriminering. Jeg tror det er et vern for både eldre og miljø, sier Hareide.
Hvis eldre mennesker med alvorlige helseproblemer synes det er lettere å beholde førerkortet, er Hareide bekymret for at det kan være flere ulykker.
- Det er ingen som vil at de som ikke er egnet til å sykle i trafikken, skal delta. Dette er Hareide.
-Du må finne et alternativ
Hareide jobber nå med å vurdere hvilke andre tiltak som kan iverksettes.
- Hva vil du gjøre for å sikre trygg trafikk etter å ha løftet kravet om helsesertifikat 1. august?
– Vi jobber med det nå. jeg spurte Helsedirektoratet og Statens vegvesen for å se på hvilke tiltak vi kan gjøre, sier Hareide.
Dette kan for eksempel omfatte styrking av plikten til å varsle leger eller finne måter å bedre diagnostisere sjåførens sykdom. .
Hareide sier at sletting av gjeldende skjema ikke spiller noen rolle før han er sikker på at det er et alternativ.
– Selvfølgelig vil jeg det norske veier det var trygt. Da må vi ha et alternativ som kan fungere i stedet for det som er på plass i dag. Dette er Hareide.