– Norge er det landet i Europa som har flest vegtunneler. Det skal være trygt å reise på norske veier, og norske tunneler blir tryggere. Statens vegvesen har prosedyrer for å oppdage og forebygge farlige hendelser i tunneler. Men når hendelsene fant sted, slik som i Trodalstunnelen og Fjærlandstunnelen, er det naturlig å gjennomgå rutinemessige aktiviteter og prosedyrer. Derfor ba vi Statens vegvesen redegjøre for og vurdere gjeldende prosedyrer, sier han samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Å reise på norske veier må være trygt
Nye tunneler bygges med strenge betingelser krav som garanterer sikkerhet for trafikanter. Store ressurser brukes også til å renovere eksisterende tunneler. Siden 2015 har Statens vegvesen iverksatt et program for å modernisere 140 riksvegtunneler over hele landet. Dette er et pågående arbeid som i hovedsak omfatter brannslukking, redningsutstyr og strøm i tunnelene.
Over 15 milliarder kroner er bevilget til vedlikehold og renovering av nasjonale veitunneler
I 2015-2021 ble det bevilget over 15 PLN til vedlikehold og renovering av riksvegtunneler. milliarder kroner. Takket være dette etterpå for første gang vedlikeholdsetterslepet på riksvegnettet er redusert i flere tiår.
Tunnelsikkerhet med prioritet i den nye NTP
Den nye Nasjonal Transportplan 2022–2033 (NTP) planlegger å bruke 11,4. milliarder kroner til midler som i hovedsak skal brukes til å ivareta sikkerheten i tunneler i riksvegnettet. NTP prioriterer også veiprosjekter som erstatter tunneler som ikke møter eksisterende tunneler sikkerhetskrav. Dette inkluderer E6 Megården – Mørsvikbotn m Nordland og E16 Arna – Stanghelle i Vestland. Norsk Styre har frist til 1. september med å komme med sin mening. Samferdselsdepartementet vil deretter gjennomgå informasjonen fra byrået