Fra 1. oktober ble det innført krav om bruk av forsterket konstruksjon foran på bussen. Takket være dette vil den være bedre beskyttet mot deformasjon ved en frontkollisjon. På denne måten vil føreren også være bedre beskyttet ved frontkollisjoner.

De nye sikkerhetskravene følger råd fra den nasjonale havarikommisjonen med sikte på å bedre sikkerheten ved kollisjoner på busser, og forslag som var på høring.

– Det er jeg glad for nye krav trer i kraft økt kollisjonsvern i busser. Dette er et viktig første skritt i arbeidet med å beskytte bussjåførene bedre, sier Nygård.

Norge jobber mot internasjonale standarder

De nye sikkerhetskravene som nå er innført i Norge går utover EU-regelverket og det som er satt av FN. Norge vil fortsette arbeidet med å påvirke EU og FN til å følge etter.

– Målet er at den forsterkede frontstrukturen skal bli en internasjonal standard. Vi har tatt dette opp med EUs høynivågruppe for trafikksikkerhet og overvåker initiativet. Jeg drar blant annet til Brussel for å delta på Bus World-konferansen. På dette tidspunktet vil jeg nok en gang adressere våre ønsker om internasjonale krav til en samlet internasjonal bussnæring, både til bransjeaktører og til myndigheter i andre land, sier Nygård.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre.

Kilde: regjeringen

Les også: Valg 2023 – Distriktsvalgtemnder i Norge