– Å kjøre buss på norske veier skal være trygt, både for passasjerer og for sjåføren. Dessverre har vi de siste årene vært vitne til mange alvorlige frontkollisjoner der bussjåfører er blitt alvorlig skadet eller drept. Derfor vil vi fra 1. oktober kreve at alle nye busser som brukes i løyvetransport skal ha en sterkere struktur i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
ogsåFra 1. oktober innføres kravene til den forsterkede strukturen av bussens front. På denne måten vil bussen være bedre beskyttet mot deformasjoner ved en frontkollisjon. Dette vil også gjøre føreren mye mindre sannsynlighet for å bli alvorlig skadet.
Les også: En reise gjennom Danmark til Polen. Hvor mye er det
De nye sikkerhetskravene følger av uttalelsen fra Statens havarikommisjon. Dette for å øke sikkerheten ved kollisjoner i busser og forslag som har vært på høring.
Det jobbes med å bedre busssikkerheten
Samtidig med innføringen av nye krav pågår det et arbeid med å bedre sikkerheten til bussene.
– Jeg er glad for at vi nå innfører krav som skal beskytte bussjåførene våre bedre. Dette er et viktig første skritt mot å forbedre sikkerheten. Arbeidet må fortsette. Statens vegvesen har derfor i oppgave å både vurdere ytterligere nasjonale krav og iverksette nye initiativ med innvirkning på internasjonalt reguleringsarbeid, sier Nygård.
Regjeringen ønsker at kravet om forsterket konstruksjon foran bussen skal gjelde for alle busser i løyvetransport. Ettersom dette ikke kom tydelig nok frem i forskriftsendringshøringen, sendes det nå på ny kortfattet høring før endringene formelt er definert.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: regjeringen
Les og lær mer: Får bompenger-avgifter deg til å slutte å kjøre bil?