. Store skader etter en bilbrann i Oslofjordtunnelen mandag gjør at tunnelen ikke skal åpnes for trafikk før 17. august. En brann i traileren 2. august førte til store skader på tunnelen. Dette gjelder både elektriske installasjoner, asfalt, og sot på vegger og tak.
Tid som kreves
Statens vegvesen beklager at det tar så lang tid å åpne tunnelen.
- Vi forstår at det kan være vanskelig når en så travel veistrekning må stenges, sier Anine Kalmo Larsen, som er tunnel- og brannsikkerhetssjef.
- Men trafikksikkerheten er i høysetet. Etter en så dramatisk hendelse tar det tid for tunnelen å åpne igjen i god stand, og vi håper det er forståelig, legger Larsen til.
[quiz id="15"]
Tom Ferdinand Luther er prosjektleder for elektriske service- og vedlikeholdskontrakter.Alvorlig elektrisk skade
“Vi gikk forsiktig gjennom tunnelen for å fullstendig kartlegge skaden. I innkjøringsområdet der du går fra dagslys til tunnel, er 120 armaturer med 5 meter kabling fullstendig skadet. Dette er området i tunnelen med den tetteste belysningen, sier han.
Tunnel fakta
Oslofjordtunnelen er 7306 meter lang og ble åpnet i 2000.
Siden den gang har det vært totalt åtte bilbranner, inkludert denne ukens hendelse. Tidligere var tre saker (to i 2011 og en i 2017) i kategorien storbrann. Dette betyr at tunnelen måtte stenges i en uke eller mer.
Hittil har Oslofjordtunnelen blitt stengt 2021 ganger i 86. Mandagens hendelse var den første brannen i år. Ingen stengninger er planlagt.
Tunnelen ble stengt 168 ganger i 2020 og 159 ganger i 2019. En av nedleggelsene i 2019 var forårsaket av en brann.
Tunnelen har ett løp. Det er ett kjørefelt i hver retning, med et ekstra lavfartsfelt på hver tilnærming. Det skal bygges en ny tunnel, som er planlagt ferdigstilt for årene 2027/2028.
Fartsgrense er 70 km/t og det dypeste punktet er 134 meter under havoverflaten. Tunnelen betjenes av gjennomsnittlig 9500 kjøretøy daglig.
Stubb: Vegvesen
Les vår neste artikkel: En stein falt på en bil i en tunnel ...