Tyskerne ble sterkt opprørt over forslag til fartsgrenser på motorveier. Yrkessjåfører, lobbygrupper, motorsyklister, politikere som er uenige protesterer sterkt. Vil slagordet "sakte hastighet for frie borgere" slutte å være relevant?
Tyskerne er opprørt over endringene som blir pålagt.
Tyske eksperter foreslår å innføre fartsgrenser på tyske motorveier. En stor gruppe sjåfører reagerte svært negativt på disse forslagene og begynte å protestere kraftig mot denne endringen. Folk som vil inn fartsgrense de vil tilbake til oljekrisen på 70-tallet, da det var en slik krise. For dem er den sakte hastigheten til tyske sjåfører på motorveien et slags symbol, noe som en amerikansk statsborger som eier en pistol. «Slow speed for free citizens» er slagordet som styrer Tyskland.
Alt for å redusere utslipp
Tyskland har en forpliktelse, som alle EU-land, til å redusere CO2-utslipp. Det viser seg at i tilfellet med den tyske staten kommer en ganske stor del av produksjonen fra transportsektoren. På grunn av hele situasjonen en spesiell ble utnevnt komité for å komme med passende løsninger. Det viser seg at noen allerede er foreslått, blant annet å øke avgiften og begrense hastigheten på motorveien til 130 km/t. Det melder Reuters Takket være slike endringer vil Tyskland kunne redusere utslippene CO2 til det halve, og oppnådde dermed resultatene som ble pålagt av EU.
Les også: Nedgang i bilsalget i 2018
Mening fra samferdselsministeren
Andreas Scheuer, samferdselsministeren, mener ekspertenes forslag om å begrense farten på motorveien er i strid med sunn fornuft. En talsmann for den tyske regjeringen kommenterer saken og beroliger med at prosjektet bare har blitt foreslått så langt, og for øyeblikket er Tyskland langt fra noen fartsgrenser på motorveiene. Eksperter vil ikke presentere sin endelige rapport før i mars.
Les også: Den norske regjeringen mister sin støtte
Økologenes mening.
Miljøvernere har en helt annen oppfatning enn motstandere av mulige endringer innføres på tyske veier. De mener at miljøet og dets sikkerhet rett og slett er det viktigste, og at fartsgrenser på motorveier evt ha en veldig positiv innvirkning. I følge en undersøkelse utført av Emnid kunne 52 % av deltakerne tenke seg en fartsgrense på 120 til 140 km/t. Resten av folket er imot enhver endring.
Fartsgrense på tysk motorvei på grunn av reduserte CO2-utslipp? Alt er mulig. tysk sjåfører er nervøse og protesterer sterkt mot fremtidens manglende kjørefrihet! Du kan lese mer i artikkelen over!