Fremtind gjør det samme som Gjensidige og Tryg og hever grensen for når en skadet bil kan bli ødelagt, fra 60 til 80 prosent av bilens verdi. Tiltaket vil stimulere til flere reparasjoner og større bruk brukte bildeler.
– Forsikringsbransjen har funnet ut hvordan den kan bidra til en mer sirkulær praksis biler og verksteder. Vi tar nå viktige skritt for å reparere, ikke ødelegge. Vi ønsker også å øke andelen brukte deler ved bilreparasjoner. Konsernsjef Turid Grotmoll fra Fremtind opplyser, forsikringsselskap SpareBank 1 og DNB.
I mange år har forsikringsbransjen bestemt når bilen var helt forlatt skadet, var det 60 prosent av bilens verdi. Det betyr at mange biler blir vraket fremfor å repareres. Spesielt MVA-avgift for elektriske bildeler, fremfor selve bilen, har ført til en betydelig økning i antall nye biler som skrotes.
Beslutninger på regjeringsnivå
I lys av trenden mot en sirkulær økonomi og økt bærekraft er den såkalte 60 prosent-regelen moden for revisjon.
– Når vi øker avfallsgrensen nå, bidrar vi til å redusere utslippene og øke Kravene til reparasjon og gjenbruk. Da regner vi med at politikere og bil- og verkstedbransjen er enstemmige, sier Grotmoll.
Fremtind har utfordret nåværende politiske ledere ved flere anledninger og bidratt til regjeringens strategi for sirkulær økonomi.
– Vi ba dem bestemme at gjenbruk av deler skal være inkludert i produktgarantien i Norge. Vi tar en titt forskrifter vedr avfall som ikke har vært revidert på 14 år. Og sist, men ikke minst, bør regjeringen vurdere Momsfritak for deler til elbiler, sier Grotmoll
Hva forhindrer økt bruk av brukte bildeler?
Utviklingen betyr at det blir flere reparasjoner på nyere biler under garanti.
– Bilindustrien kan bruke brukte deler til reparasjoner i større grad enn i dag. Vi oppfordrer dem også til det revurdering gamle prosedyrer for å opprettholde bilgarantier. Nå er det seriøse aktører innen bilmontering og gode markeder for brukte deler av høy kvalitet, sier konsernsjefen.
Endringer i bilforsikring. Det må være trygt for sjåfører
Det handler mest om o bruk av bildeler, som karosserideler, ved reparasjoner som holder samme kvalitet som en ny del.
– Sjåfører de må ha både ekte og erfaren sikkerhet når du forlater verkstedet. I så fall er vi sikre på at mange kunder mener at det ikke er noe galt med brukte deler. Undersøkelser både til våre kunder og publikum viser at de aller fleste ønsker å bidra til å redusere utslipp, sier Grotmoll.
Ring Michał Kuczkowski. Du vil få hjelp i spørsmål om bilforsikring, men ikke bare via telefon: 96878015
Gratis konsultasjon
Ved problemer, gratis kommunikasjon på polsk, nesten når som helst.