Ifølge Transportøkonomisk institutt begrenser gratis kollektivtrafikk i liten grad biltrafikken. La oss minne om at Stavanger kommune planlegger å innføre gratis reiser med kollektivtransport fra 1. juli. Forskning viser at gratis kollektivtransport ikke nødvendigvis gir større antall personer gi opp biler.
Hovedformålet med gratis kollektivtransport er å fremme et bedre miljø, mer effektiv bytransport og sosial likhet.
TØI seniorforsker Nils Fearnley forsket på effekten av stoffet. En viktig konklusjon er at gratis kollektivtransport har liten effekt på å redusere biltrafikken. Dessuten bidrar ikke dette tiltaket effektivt til å oppnå sosial likhet. Også å øke antall ruter som følge av stor økning i passasjertall kan i verste fall ha negative miljøeffekter.
I handlingskatalogen for transport og miljø kan du finne et kunnskapsoppsummering om gratis kollektivtransport.
Nils Fearnley, seniorstipendiat ved Transportøkonomisk institutt, uttrykte tvil om effektiviteten av gratis kollektivtransport i et intervju med Dagsavisen.
Les også: Mange burde bytte mobiloperatør
Det finnes ikke nok gode løsninger
Som vi leser på NAFs nettsider viser en undersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) at i store byer som Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø og Kristiansand tar 45 % av reisene til sentrum 2 til 2,5 ganger lengre med offentlig transport enn med bil. Store områder av Bergen har det TØI kaller et «minimumstilbud».
Dette kan være med på å forklare den sterke motstanden mot bompenger. Stavanger og Bergen skiller seg ut blant storbyene med bompenger fordi de har høye takster og spesielt dårlige kollektivtilbud.
Studien ser på ulempene ved å bytte mellom ulike busser, ventetider, gangtider, køer etc., og beregner hvordan disse faktorene påvirker reisetider og reisevalg.
Hva viser studien:
- For 46 prosent innbyggere i de 13 undersøkte byene, er reisetiden med kollektivtransport lengre enn med bil.
- Hver femte innbygger har ikke noe reelt alternativ til bilen når de skal til sentrum.
- Bortsett fra Oslo har ikke hver tredje innbygger av de 12 byene og utover noe reelt alternativ til bilen.
- Oslo og Trondheim er de eneste byene med svært gode kollektivtilbud for henholdsvis 64 % og 49 %. og XNUMX prosent innbyggere. Ingen andre byer kommer i nærheten.
- Bergen og Stavanger er de dårligste byene når det gjelder kommunikasjon. Omtrent halvparten av innbyggerne har ikke gode nok kollektivtilbud. Hver fjerde person har ikke noe reelt alternativ til bilen når de skal til sentrum.
- Kollektivtilbudet er spesielt dårlig i områder utenfor sentrum med mange arbeidsplasser. Kollektivtransport til Haukeland sykehus ligger nederst på listen i landet, med kun 1 prosent av de reisende i Bergen som får gode kollektivtilbud her.
- For Stavanger viser undersøkelsen at rundt halvparten – 51 prosent – av reisende som skal til Forus ikke har noe konkurransedyktig alternativ til bil.
- Selv i Oslo, som har så god tilknytning til sentrum, synker andelen som har en god del kraftig dersom arbeidsplassen ligger i Nydalen eller Alnabru. Under 30 prosent her har gode kollektivtilbud.
TØI-studiet
Reisetidsanalysen dekker områder med 3,1 millioner innbyggere i og rundt Norges 13 største byer, fordelt på 103 kommuner. Studien er utført på våre vegne av Transportøkonomisk Institutt (TØI).
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: NAF, Transportøkonomisk Institutt