Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Neste år vil sjåførene betale mer

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Neste år skal sjåførene betale en høy «bompenger»-avgift. Drivstoffavgiften og avgiften på å eie elbil økes også. Etter vår mening har regjeringen bommet på målet, skriver NAF.

Bompenger de er ikke en direkte del av statsbudsjettet, men ifølge nye regjeringsanslag øker de ifølge NAF dramatisk.

Trafikkforsikringsavgiften for elbiler har økt fra symbolsk til den høyeste på markedet. I mellomtiden reduserer de denne avgiften for forbrenningskjøretøyer (bensin og diesel), mens elbiler forblir på plass og ender opp med å betale en høyere avgift. Dette kan gjøre det vanskelig å gå over til elbiler.

Skattefordelene for elbiler går gradvis ned. En av de viktigste fordelene var den lave bilforsikringsavgiften, tidligere kjent som årsavgiften. Fra et symbolsk beløp har det blitt et betydelig bidrag de siste to årene. I 2023 er denne avgiften den samme for både el- og forbrenningsbiler. I budsjettforslaget for 2024 overstiger avgiften for elektriske kjøretøy avgiften for forbrenningskjøretøyer med 337 CZK.

Ifølge NAF er dette feil vei, spesielt i sammenheng med overgangen til elbiler, som planlegges gjennomført av over to millioner bilister de neste årene. Kombinert med økninger i byens inngangsavgifter og kjøretøyvektavgiften er dette nok et signal om at vi går bort fra gulroten og går over til pisken. Det er utviklingen NAF advarer mot.

Høyere avgifter for «bompenger» neste år

Neste år blir det en grense bompenger vil utgjøre hele 22,9 milliarder CZK, sammenlignet med 43,1 milliarder CZK for investeringer i veiprosjekter. Dette er ny rekord i veiavgifter. I år er det ventet veiavgifter på 15,2 milliarder CZK. Dette er også ny rekord.

Flere kan måtte betale høyere bompengeravgifter neste år. For tiden sliter mange sjåfører med lønnsøkninger. Vi er svært kritiske til at så mye av veiinvesteringer og byprosjekter legges på skuldrene til sjåførene. Lokale veier er fortsatt forsømt, leser vi i NAF informasjon.

Det blir dyrere å fylle drivstoff neste år når regjeringen øker drivstoffavgiften. Trafikkforsikringsavgiften reduseres samtidig noe. Avgiften på CO2-utslipp økes og veiavgiften på drivstoff reduseres noe. Totalt øker avgiften på bensin med 15 øre og diesel kan bli dyrere med rundt 27 øre per liter på grunn av krav om økt innblanding av biodrivstoff.

En bompengeøkning er det siste norske sjåfører trenger. Dette sender et uheldig signal og er et klart brudd på regjeringens løfter gitt på Hurdalsplattformen.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: NAF

Les også: «Påvirk i morgen, stem i dag» – Polonia kan statuere et eksempel

 

 

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
10, Mai 3, 2024
temperaturikon 15° C
tungt skyet
Fuktighet: 51%
Pressure: 1017 mb
Vind: 1 mph
Vindsmak: 2 mph
Skyer: 93%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 08 am
Solnedgang: 9: 18 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Den norske regjeringen vil forby ekteskap mellom nære slektninger

Den norske regjeringen vil innføre forbud mot ekteskap mellom nære slektninger Forbudet vil gjelde ekteskap mellom nærstående. Det inkluderer ekteskap mellom søskenbarn, onkler eller tanter, og nieser eller nevøer. Bli med i pakken...


Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling

Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling Regjeringen ønsker å gi et godt, attraktivt tilbud til alle forbrukere – leser vi i pressemeldingen. Forbrukere må fortsatt kunne annonsere alle typer...


Synsproblemer rammer stadig flere unge

Synsproblemer rammer et økende antall unge Flere unge i Norge har synsproblemer. Det viser Forbrukerundersøkelsen 2024, der Kantar intervjuet 1400...


Besøk våre sosiale nettverkssider