– Transportsektoren står for en tredjedel av Norges klimagassutslipp. Derfor må også transportsektoren bidra til en stor del av utslippsreduksjonene. Et viktig bidrag er elektrifisering av veitransport. Men skal vi få flere til å velge elbil, må ladepunkter langs veiene være godt utbygd og enkle å bruke. Derfor vil det nå kreves kortbetaling ved alle nye ladepunkter som operatørene bestiller etter 1. juli, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Les også: Forskriftsendringer vedrørende egenprodusert elektrisitet
Kortbetalingskravet er en videreføring av regjeringens nasjonale ladestrategi som ble lagt frem i desember i fjor. Som en del av ladestrategien har regjeringen tatt grep for å videreutvikle ladetilbudet. For så vidt handler det om brukervennlighet.
Første ladepunkt fra 50 kW inkludert
– Ladetilbudet langs veiene må være enkelt å bruke dersom vi ønsker at flere skal kjøre elbil. I dag synes mange at prosessen med å lade en elbil er vanskelig. Noen tilbydere tilbyr ladeløsninger ved hjelp av en app eller en proprietær brikke som kun fungerer på deres egne ladepunkter. Dette kan virke unødvendig komplisert for brukere. Derfor vil vi nå kreve at alle nye ladepunkter betaler for lading av elbiler med bankkort, sier Nygård.
Kortbetalingskravet vil i første omgang kun gjelde nye ladepunkter med stikkontakter med kapasitet på 50 kW og mer, som operatøren bestiller etter 1. juli.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: regjeringen, Foto: Kjell Brataas, Samferdselsdepartementet
Les også: Overskudd fra Norsk Tipping til frivillige organisasjoner