Hver dag, 24 timer i døgnet, kan lastebilsjåfører møte kontrollører fra Statens vegvesen.
Så langt i år har mer enn 254 kjøretøy besøkt sjekkpunkter og 000 er valgt ut for utvidede kontroller.
– Hovedbildet er at de tunge kjøretøyene på norske veier er i god stand, men vi ser en høyere andel tilhengerhavari, sier Kjetil Wigdel i Vegvesenet.
Les også: Forskriftsendringer vedrørende egenprodusert elektrisitet
Mangler kan finnes i dekk, bremser, overbelastning og lastsikring.
– Mange kjører en eldre leid henger bak traktoren. Du kan tenke deg at manglende eierskap gjør at levebrødet vil lide, sier Wigdel.
Kjøre- og hviletid
Av de 44 651 tunge kjøretøyene som er kontrollert så langt i år, fant vi feil og feil hos 25 776. 11 636 av dem hadde så alvorlige mangler at de ble ilagt bruksforbud og 838 resulterte i anmeldelse.
Vegvesenet sjekker om sjåfører overholder forskrifter vedr kjøre- og hviletid. Så langt er 8429 sjåfører kontrollert, og 4150 av dem har feil eller mangler. 540 sjåfører ble bøtelagt og 509 begikk overtredelser så alvorlige at de ble anmeldt.
Vi ønsker å stoppe de som ikke følger lov og forskrift
– Rundt 20 prosent. kjøretøy som stopper ved våre punkter velges ut for en grundigere inspeksjon. Vi finner feil i nesten 60 % av dem. At så mange utvalgte til kontroll inneholder feil og mangler beviser at vi velger riktige kjøretøy og sjåfører. Vi ønsker å stoppe de som ikke følger lov og forskrift, og som kan utgjøre en trussel for seg selv og andre trafikanter. Da kan de som har alt på stell trygt gjennomføre sine transporter. Heldigvis har de aller fleste tunge kjøretøy på norske veier det bra, sier Wigdel.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: Statens vegvesen
Les også: Overskudd fra Norsk Tipping til frivillige organisasjoner