Forbrukertilsynet påla selskapet å gi opplysninger for å kunne vurdere om størrelsen på fakturagebyrer var i samsvar med loven.
Convene Collection AS samler inn betalinger fra forbrukere på vegne av andre virksomheter, inkludert mange fastleger. Ved fakturering tar Convene høye fakturagebyrer.
Les også: Ekstremvær Hans og hjelp fra NAV
Ved utstedelse av faktura plikter Convene Collection AS å sende opplysninger om de faktiske kostnader selskapet har pådratt seg. Dette for å muliggjøre Norsk Kontor Forbrukerbeskyttelse undersøke om selskapet fakturerer forbrukere for høyere beløp enn tillatt. Vi sendte bestillingen basert på henvendelsene vi mottok fra forbrukere.
– Convenes fakturabetalingspraksis påvirker mange fordi Convene blant annet sender fakturaer på vegne av mange primærleger. Det er derfor viktig at vi som tilsynsmyndighet gjennomfører denne undersøkelsen, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.
Convene har nå tre uker på seg til å sende relevant informasjon til Forbrukertilsynet slik at vi kan avgjøre om fakturagebyrene er lovlige eller ikke.
Dersom dokumentasjonen viser brudd, vil Forbrukertilsynet vurdere å iverksette ytterligere tiltak i saken. Forbrukertilsynet har blant annet myndighet til å beslutte å avvikle en gitt praksis ved å ilegge den faste, pliktige bøter. Vi har også fullmakt til å kreve overtredelsesgebyr.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre.
Kilde: forbrukertilsynet
Les også: Norge sikrer energiforsyning og støtter forsvaret av Ukraina