Økonomien kommer under økende press. Økende lånekostnader, hovedsakelig på grunn av økninger i prime-renten, er ikke den eneste faktoren til den økonomiske hodepinen.
En undersøkelse fra NAF fant at andelen som sa at de ville bekjempe bompengeøkningen på 500 kroner per måned økte kraftig fra 24 til 33 prosent mellom 2021 og 2023.
Blant personer med lavest inntekt, 50 prosent
Særlig lavinntektsfamilier vil føle presset hvis bompengene øker nå.
Les også: E6 ble stengt for trafikk
I 2021, 31 prosent personer med lavest inntekt svarte at økonomien ikke ville tåle en avgiftsøkning med 500 kroner. I årets barometer er denne prosentandelen 50 %.
– Innbyggernes økonomi er under press. Vi vet at barnefamilier er mest avhengige av bil til hverdagsreiser. For lavinntektsfamilier kan økte bompenger bli en ekstra høy utgift på toppen av skyhøye drivstoffkostnader, økte lånerenter og høyere matvarepriser, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
Blant mellominntektsgruppene øker også andelen som i årets undersøkelse sier at de har et problem med en slik økning.
– Dette er en sterk advarsel til politikerne. Hvis de hever gebyrene, kan det ramme familier som nå begynner å slite hardest økonomisk, sier Handagard.
Vi betaler mer for bompenger enn for ett år siden
Fremtind Service la nylig ut tall som viser det Norske bompenger økt med gjennomsnittlig 21 prosent på ett år. Selskapet er den største samleren avgifter i Norge. Selskapets data viser at sjåfører jevnlig betaler i gjennomsnitt over 300 kroner per måned for reiser.
– I flere byer ønsker politikerne å øke avgiftene, også for elbilister. Disse tallene viser at for mange mennesker er toleransegrensen nådd. Til tross for dette er det vanskelig å sette fra seg bilen fordi de mangler et alternativ til bil når de reiser hver dag. For de som gikk over til elbil nettopp for å unngå høye avgifter, kan det også være en ekstra, vanskelig regning, sier Handagard.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: NAF
Les også: Valg 2023 – Distriktsvalgtemnder i Norge