Digitalisering skaper nye muligheter når det gjelder effektivitet og produktivitet, men også nye utfordringer i arbeidsmiljøet. For tiden lanseres kampanjen «», som har som mål å øke bevisstheten om digitaliseringens innvirkning på yrkeslivet. – skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding
Arrangøren av kampanjen er European Occupational Safety and Health Administration (EU-OSHA). Målet er å øke bevisstheten om virkningen av nye digitale teknologier på arbeid og arbeidsplasser og hvordan de bør håndteres. Arbeidstilsynet kjører en kampanje i Norge ; i samarbeid med Norwegian Arbeidsmiljøinstituttet (STAMI) og arbeidsgiver- og arbeidstakerforeninger som driver med norsk arbeidsliv.
Les også: Latarnik Wyborczy – Sjekk synspunktene dine nå!
– Endringer i digitaliseringen vi er inne i skjer raskt. Derfor er det viktig for bedrifter å følge nøye med på hvordan dette påvirker deres eget arbeidsmiljø. Bedriftene må holde tritt med utviklingen ved å kartlegge og vurdere risiko enda bedre, lage gode handlingsplaner og sette i verk tiltak for å bedre arbeidsmiljøet, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
Første webinar
Arbeidstilsynet sparker i gang kampanjen med et kick-off webinar 25. oktober.
Hva skal til for å lykkes med å bruke digitale løsninger på jobben, som kunstig intelligens, robotisering, maskinlæring eller stresssensorer? Vi vil prøve å svare på dette spørsmålet under webinaret "".
Les mer om webinaret og hvordan du registrerer deg
Fem prioriterte områder
Kampanjen fremhever fem prioriterte områder der digitalisering kan påvirke arbeidsmiljøet:
- jobber på digitale plattformer
- robotikk: oppgaveautomatisering
- fjern- og hybridarbeid
- personalledelse ved hjelp av kunstig intelligens
- intelligente digitale systemer
Arbeidstilsynet vil gjennom hele kampanjens varighet organisere ulike rådgivningsaktiviteter innenfor fem satsingsområder.
Webinar er et kurs eller seminar gjennomført i sanntid, digitalt over Internett, ved hjelp av videokonferanseverktøy.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre.
Kilde: Arbeidstilsynet