Digitalisering skaper nye muligheter når det gjelder effektivitet og produktivitet, men også nye utfordringer i arbeidsmiljøet. For tiden lanseres kampanjen «», som har som mål å øke bevisstheten om digitaliseringens innvirkning på yrkeslivet. – skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding
Arrangøren av kampanjen er European Occupational Safety and Health Administration (EU-OSHA). Målet er å øke bevisstheten om virkningen av nye digitale teknologier på arbeid og arbeidsplasser og hvordan de bør håndteres. Arbeidstilsynet kjører en kampanje i Norge ; i samarbeid med Norwegian Arbeidsmiljøinstituttet (STAMI) og arbeidsgiver- og arbeidstakerforeninger som driver med norsk arbeidsliv.
Les også: Latarnik Wyborczy – Sjekk synspunktene dine nå!
– Endringer i digitaliseringen vi er inne i skjer raskt. Derfor er det viktig for bedrifter å følge nøye med på hvordan dette påvirker deres eget arbeidsmiljø. Bedriftene må holde tritt med utviklingen ved å kartlegge og vurdere risiko enda bedre, lage gode handlingsplaner og sette i verk tiltak for å bedre arbeidsmiljøet, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
Første webinar
Arbeidstilsynet sparker i gang kampanjen med et kick-off webinar 25. oktober.
Co trzeba zrobić, aby z powodzeniem zastosować w pracy rozwiązania cyfrowe, takie jak sztuczna inteligencja, robotyzacja, uczenie maszynowe czy czujniki mierzące stres? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie podczas webinarium “”.
Les mer om webinaret og hvordan du registrerer deg
Fem prioriterte områder
Kampanjen fremhever fem prioriterte områder der digitalisering kan påvirke arbeidsmiljøet:
- jobber på digitale plattformer
- robotikk: oppgaveautomatisering
- fjern- og hybridarbeid
- personalledelse ved hjelp av kunstig intelligens
- intelligente digitale systemer
Arbeidstilsynet vil gjennom hele kampanjens varighet organisere ulike rådgivningsaktiviteter innenfor fem satsingsområder.
Webinar er et kurs eller seminar gjennomført i sanntid, digitalt over Internett, ved hjelp av videokonferanseverktøy.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre.
Kilde: Arbeidstilsynet