Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Vinterdekk i Norge - hva bør du være oppmerksom på når du velger?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Vinterdekk i Norge er ekstremt viktige for vår komfort og kjøresikkerhet. Lovbestemmelsene knyttet til bruk av dekk på norske veier er litt forskjellige. For det første er piggdekk godkjent for bruk på bestemte tider av året. I tillegg er det verdt å kjenne noen andre spørsmål knyttet til valg av riktige dekk.

Piggdekk i Norge

Den største forskjellen i forhold til polske forhold er at piggdekk i Norge er godkjent for bruk. Imidlertid er det en klart definert periode hvor slike dekk kan brukes. Vanligvis er den første dagen 1. november og varer til den første dagen etter påske. Det er verdt å vite at dette ikke er en regel - forskriften kan variere fra by til by, f.eks. I Bergen kan piggdekk brukes til slutten av april, mens fristen i Oslo er slutten av mars.

Les også: Elbiler og økologi >>>

Ekstra avgifter

Bruker piggdekk i Norge påløper tilleggsgebyrer i noen byer. I Stavanger har det for eksempel siden høsten 2017 vært i kraft forskrift om et gebyr på 1400 kroner for bruk av piggdekk. Situasjonen er lik i andre norske byer, som Oslo. Inngang til hovedstaden med slike dekk er kun mulig etter å ha kjøpt en vignett, den såkalte piggdekkgeby.

Vinterdekk i Norge

Selv om de siste vintrene ikke har vært like intense som tidligere år, er det likevel verdt å kjøpe dekk i Norge beregnet for kjøring om vinteren. Spesielt hvis du bor nord i landet. I motsetning til sommerdekk har vinterdekk en silikablanding som garanterer bedre vedheft til underlaget. Når du kjøper, er det verdt å være oppmerksom først og fremst på følgende parametere: vått grep, motstand mot vannplaning og last- og hastighetsindekser.

Vinterdekk i Norge

Ett faktum bør bemerkes. Selv om det ikke er noen juridisk forpliktelse til å bruke vinterdekk i Polen, er det obligatorisk i Norge. Avhengig av regionen du bor i, varierer imidlertid datoene du må bytte sommerdekk til vinterdekk på. I nord (Finnmark, Nordland, Tromms distrikt) er vinterdekk (valgfritt pigg, satt på alle fire hjul) obligatorisk fra 15. oktober til 1. mai. På sin side eksisterer en slik forpliktelse i sør fra 1. november til 15. april.

Vinterdekk i Norge - hva skal jeg kjøpe terreng?

Terrengdekk i Norge kan være nyttige-spesielt for terrengentusiaster som har store muligheter her i landet. Den viktigste informasjonen for disse menneskene er merkingene på dekkene, og gir oss informasjon om formålet. Vær oppmerksom på følgende:

  • MT / R er terrengdekk,
  • AT / R er terrengdekk hele året,
  • HT er dekk designet for terrengkjøretøyer og SUVer med 4 × 4-kjøring.

I tillegg er MT / R og AT / R dekk inndelt i følgende undertyper: universal, ekspedisjon, konkurranse og ekspedisjon.

Motorsykkeldekk - for fans av tohjulinger

Tohjulede entusiaster bør skaffe passende motorsykkeldekk i Norge. Valg av dekktype avhenger av tiltenkt bruk og kjøretøytype. Ulike produkter bør brukes til racersykler, andre til Enduro -turer og andre til choppere og cruisere.

Dekkskifte i Norge - hva er viktig?

Vinterdekk i Norge krever en rask erstatningsprosess. Det er viktig å legge merke til overdreven slitasje på slitebanen på forhånd. For dette formålet er det verdt å finne betegnelsen TWI. Den informerer om mønsterhøyden, som ikke kan være lavere enn 1,6 mm. Du bør også ta hensyn til andre omstendigheter, hvis forekomst kvalifiserer våre dekk for umiddelbar bytte. De er som følger:

  • bruker dekk i mer enn 10 år,
  • deformasjon av dekkets sidevegg,
  • skade på trådstrukturen eller dens eksternalisering,
  • flekker på innsiden av dekket.

Det anbefales at vinterdekk i Norge monteres både på for- og bakakselen på kjøretøyet. Dette øker kjøresikkerheten betydelig på grunn av bedre parametere for vedheft til bakken.

Dekkmarkeringer - hvordan lese?

Merkene på dekk i Norge skiller seg ikke fra de som brukes i Polen. Dette skyldes hovedsakelig standardisert merking av disse produktene. Til tross for denne forenklingen er det mange symboler på dekket, som vi ikke helt forstår betydningen av. Størrelsesetiketter brukes for hvert produkt og er som følger:

  • 195 - dekkbredde i millimeter
  • 50% side til bredde forhold
  • R - radialdekk / B - diagonalt dekk
  • 16 - felgdiameter og sitteplasser angitt i tommer
  • 80 T - betegnelse på lastekapasitet og hastighet

Sett fra bruk er også hastighetsindeksparametrene viktige (merket med bokstavene Q, R, S, T, H, V, W og Y). Merkingene angående lastekapasiteten til et gitt kjøretøy er også viktige - dette informerer oss igjen om den maksimale lastekapasiteten som faller på ett hjul. Vanligvis svinger det i området mellom 80-114. For å bestemme den maksimale nyttelasten til bilen din, bare multipliser dette tallet med fire.

Hotell

Når vi skal installere vinterdekk i Norge, må vi lagre sommersettet et sted for vinterperioden. Vi kan velge to varianter - bruk tjenestene til et selskap som arbeider med dette eller finn et passende sted i garasjen vår. I begge tilfeller er det imidlertid verdt å være klar over noen grunnleggende regler for lagring av dekk.

Først og fremst bør dekkene rengjøres grundig. Eventuelt gjørme, småstein i slitebanen eller søleklumper kan forvride dekkets ytre overflate. I tillegg er det verdt å passe på å ikke holde dekkene i friluft, og også holde dem borte fra varmepunkter. Kjemikalier og etsende stoffer har også en ødeleggende effekt på dekk - så det er verdt å bli kvitt dem fra umiddelbar nærhet av lagring.

Helårsdekk - er det verdt det?

Sør i landet lurer noen bilister på om det er verdt å investere i vinterdekk i Norge i møte med stadig mildere vintre. I noen tilfeller kan du bruke flersesongdekk, som lar deg unngå å bytte dekk. I dette tilfellet trenger vi ikke å håndtere vanskelighetene med å lagre dem. Det grunnleggende er å få informasjon om veier i vårt daglige miljø er vedlikeholdt til hvit eller svart standard. Hvis den første løsningen brukes, vil ikke helårsdekk være den beste løsningen.

Vinterdekk i Norge - komfort og sikkerhet

Temaet for å velge et godt dekk i Norge er ekstremt bredt - det samme er produktutvalget. Det er verdt å være oppmerksom på de obligatoriske periodene for installasjon av vinterdekk, samt problemene knyttet til bruk av piggdekk.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
12, Mai 5, 2024
temperaturikon 16° C
tungt skyet
Fuktighet: 63%
Pressure: 1006 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 3 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 03 am
Solnedgang: 9: 23 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Styringsrenten vil trolig holde seg på dagens nivå en god stund

Hovedrenten vil trolig holde seg på dagens nivå i lang tid. Komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet i Norges Bank vedtok på sitt møte 2. mai å opprettholde hovedrenten.


Den norske regjeringen vil forby ekteskap mellom nære slektninger

Den norske regjeringen vil innføre forbud mot ekteskap mellom nære slektninger Forbudet vil gjelde ekteskap mellom nærstående. Det inkluderer ekteskap mellom søskenbarn, onkler eller tanter, og nieser eller nevøer. Bli med i pakken...


Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling

Forbrukerklager. Regjeringen ønsker å sikre raskere klagebehandling Regjeringen ønsker å gi et godt, attraktivt tilbud til alle forbrukere – leser vi i pressemeldingen. Forbrukere må fortsatt kunne annonsere alle typer...


Besøk våre sosiale nettverkssider