Elbiler og økologi - dette problemet diskuteres oftere i bilmiljøet. Det danske klimarådet har nærmet seg denne saken omfattende. I den siste forskningen tok de ikke bare hensyn til forskjellene i eksosutslipp mellom albuer og forbrenningskjøretøy. Kontaminering som følge av produksjonsprosesser er også tatt i betraktning.
Elbiler i Norge
Som vi allerede skrev på på sidene i vår portal, Fokuserer Norge på utviklingen av elbilindustrien. Det faktum at mer enn 50% av de nylig solgte bilene i dette landet er de som er utstyrt med elektriske motorer, kommer fra juridiske løsninger som favoriserer denne industrien. De første skrittene i denne retningen ble tatt allerede i 1990, da avgiften på disse kjøretøyene ble opphevet. Det virkelige gjennombruddet kom i 2002 da det ble besluttet å avskaffe 25% moms på elbile. Effektene begynte å dukke opp bare 20 år etter at de første forbedringene ble introdusert.
Les også: Ford tenker på suksess i elbilindustrien >>>
Elbiler og økologi
Bølgen av vekst i popularitet betydde at flere og flere begynte å tenke på spørsmålet om "Elbiler og økologi". De siste forskningsresultatene ble levert av det danske klimarådet, som analyserte alle aspekter knyttet til Elbil - fra produksjonsprosesser til drift. Forurensningene i andelen kjøretøyer drevet av forbrenningsmotorer ble også tatt i betraktning.
Mindre karbondioksidutslipp
Det danske klimarådet vedtok følgende forutsetninger for analysene:
- elbil drevet av et 40 kWh batteri,
- 150 kg karbondioksid som brukes til å produsere 1 kWh batterikraft,
- kjørelengde 200 tusen kilometer før bilen blir skrotet.
Nissan Leaf, som har et 40 kWh batteri, passer til disse forutsetningene. Ifølge forskning viser elbil i utgangspunktet høyere karbondioksidforbruk på grunn av produksjonsprosesser. Men som helhet blir elektriske kjøretøyer grønnere på bare 50 XNUMX kilometer. Detaljer er presentert i tabellen nedenfor:
Det er klart at når bare fornybare energikilder brukes til å generere elektrisitet, er karbonavtrykket til elbiler enda lavere over hele kjøretøyets livssyklus. Selv om den opprinnelige mengden forurensende stoffer som slippes ut er større enn ved forbrenningsbiler, blir disse verdiene imidlertid like lange ved bruk på omtrent 10 tusen. tilbakelagte kilometer.
Les også: Er dette slutten på Teslas gratis lading? >>>
Situasjonen er den samme når det gjelder elbili med et 100 kWh batteri, som vist i diagrammet nedenfor:
I denne analysen ble parameterne til Tesla S og X, med et 100 kWh batteri, brukt. Omtrent 23 tonn karbondioksid ble brukt til å produsere disse kjøretøyene, men som følge av lave utslipp under drift, allerede på 50 tusen. tilbakelagte kilometer, er denne verdien lik forbrenningskjøretøyene.
Les også: Elbiler i Norge - et nytt kapittel i bilindustrien >>>
Resultater
Elbiler og økologi er lignende begreper. Basert på resultatene av det danske klimarådets forskning, er det klart at selv om produksjonen av elbil er forbundet med et større utslipp av karbondioksid enn ved produksjon av forbrenningsekvivalenter, elimineres disse forskjellene med tilbakelagte kilometer. Ovenstående diagrammer viser at:
- produksjonen av elbil fra 40 kWh er forbundet med CO2 -utslipp på ca 23 tonn, mens produksjonen av forbrenningsekvivalenten forbruker ca 5 tonn CO2. Imidlertid allerede på 50 tusen. tilbakelagte kilometer, er det totale utslippet fra elbiler lik forbrenningskjøretøyer - jo flere kilometer, desto større er forskjellen til fordel for elbili,
- når du bruker fornybare energikilder, blir høyere CO2 -utslipp under produksjonen "nøytralisert" allerede på 10 tusen. kilometer.
Pro-økologisk elbile
Elbiler og økologi går hånd i hånd. Forskjellen i karbondioksidutslipp etter å ha kjørt 200 43 km. kilometer mellom Elbil og en dieselbil er ca. 1,1 tonn. For tiden er det rundt 2 milliarder av alle personbiler i verden - et enkelt anslag om at hvis alle bare ble erstattet av elbiler, ville CO47,3 -utslippene redusert med 30 milliarder tonn i løpet av livssyklusen. Forutsatt at gjennomsnittlig daglig kjørelengde for en bil er 10,8 km, får vi 18 tusen. km per år - så bilens livssyklus kan anslås til ca. 2 år. Totalt sett erstatter forbrenningsmotorer med elektriske i personbiler et lavere CO2628 -utslipp med ca XNUMX millioner tonn per år.