Fallet i dødsulykker på veger fra 2020 til 2021 er nær 40 prosent
I år har 29 mennesker dødd i trafikken så langt, mot 46 i første halvår i fjor.
– Nedgangen i antall ofre er svært tilfredsstillende dødsulykker veitrafikken i årets første seks måneder. Men hver og en dødsfall i veitrafikken det er fortsatt én for mye, sier Guro Ranes, direktør for trafikksikkerhetsavdelingen i Statens vegvesen.
Den positive trenden i antall dødsfall i år er en fortsettelse av nedgangen som har blitt observert i mange år
I juni i år Fire personer omkom på norske veier, sammenlignet med ni i juni i fjor. Ranes understreker at dette er foreløpige tall.
– Den positive trenden i antall dødsfall i år er en fortsettelse av nedgangen vi har observert i mange år. Dette er en utvikling vi setter pris på og er et resultat av mange faktorer: bedre veier, sikrere biler, bedre kjøreopplæring, flere mennesker overholde fartsgrenser og mange andre. Samtidig som vi har sett en nedgang i antall dødsfall, har vi sett det siste året antall økning alvorlig skadet. Dette minner oss om at arbeidet med å redusere antall seriøse veitrafikkulykker er langt fra over, sier Guro Ranes.
Det er 20 år siden «Nullvisjonen» ble diskutert på Stortinget. Vi vil fortsette arbeidet med å nå ambisiøse mål
Blant fylkene (fylke) har Viken flest dødsfall i første halvdel år, med 6 dødsfall. De etterfølges av Innlandet (5) og Troms og Finnmark (5). I motsatt ende av skalaen er Oslo og Nordland, hvor det ikke er dødsulykker i trafikken i første halvår. Tallene for de gjenværende voivodskapene er som følger: Vestfold og Telemark 4, Agder 1, Rogaland 1, Vestland 3, Møre og Romsdal 1, Trøndelag 3. I år er det 20 år siden «Nullvisjonen» ble behandlet i Stortinget for de døde og alvorlig skadde i veitrafikk. Nullvisjon er visjonen som i det vil ikke være ulykker med drepte i veitrafikken eller alvorlige skader.
Sørg for å se vår neste artikkel: Folk over 80 år trenger ikke helseattest for å kjøre bil.
– Nullvisjon er kjernen i alt han gjør Statens vegvesen og vi ser at det gir resultater. Vi vil fortsette arbeidet rettet mot å nå de ambisiøse målene som ligger i Nasjonal transportplan og som følger av nullvisjonen, sier Guro Ranes.