Den polske regjeringen har vedtatt et utkast til endring av veitrafikkloven, som blant annet gir Økning av maksimumsstraff for trafikkbrudd til 30 XNUMX PLN - Informerer Infrastrukturdepartementet.
Polen-Nye forskrifter. Design
Prosjektet sørger for endringer i straffeloven, som vil øke det maksimale straffebeløpet i tilfelle en trafikkforseelse fra PLN 5000. Opptil PLN 30.000 5. I tillegg opptil PLN 000. I tilfelle av forbrytelser opp til PLN 6, vil mengden av straffer som kan ilegges i prosessen med å utstede billetter øke. Dersom sjåføren betaler boten under kontrollen, reduseres beløpet med 000 %. Også de bøter som er angitt i taksten som inngår i forskrift om bøter i form av forelegg for utvalgte typer lovbrudd, endres. Den nylig foreslåtte løsningen er en bot på ikke mindre enn PLN 10. Hvis gjerningsmannen skader eiendom eller forårsaker kroppsskade. Eller hvis helseproblemer den skadde personen, vil overskride behandlingsperioden på 7 dager.
Økonomiske straffer
Ifølge prosjektet vil overskridelse av hastigheten på 30 km / t resultere i en bot på minst 1500 PLN. Uavhengig av om bruddet er funnet i eller utenfor et bebygd område. Hvis gjerningsmannen begår et nytt lovbrudd innen to år, får han en bot på ikke mindre enn 3000 PLN. Gylden.
2 år med maks 24 poeng
En mekanisme for kondisjoneringsstraff vil også bli innført brudd på regelverket veitrafikk fra å betale bøter. I tillegg vil poeng bli kansellert to år etter datoen for betaling av straffen. Ifølge Infrastrukturdepartementet skal dette sikre «rask og effektiv gjennomføring av dommer». Etter endringen i veitrafikkbestemmelsene kan en sjåfør få opptil 15 poeng - gjeldende maksimum for noen lovbrudd er 10 poeng. Den maksimale straffepoenggrensen forblir uendret, 24 poeng (21 poeng for førere uten erfaring).
Polen-Nye forskrifter. Kjøring uten autorisasjon
Å kjøre et kjøretøy uten den nødvendige autorisasjonen vil resultere i straff for arrestasjon, frihetsbegrensning eller en bot på 1 2 PLN. zloty. Hvis gjerningsmannen til et slikt lovbrudd begår det igjen innen to år, vil boten ikke være mindre enn XNUMX PLN. zloty. En minstebot på samme beløp vil også true blant annet for omkjøring eller unngå forlatte jernbanesperre eller halvbarrierer. Dette vil også gjelde for å gå inn i eller gå inn i en jernbaneovergang, hvis det er påbegynt å forlate barrieren eller løfte den ikke er fullført, og å komme inn på en jernbaneovergang, hvis det ikke er plass på den andre siden.
De nye løsningene skal etter planen tre i kraft 1. desember 2021.